Zeven stappen voor succes in 2017 met Google’s primaire mobiele indexatie van het web, terwijl in middels 60% van alle zoekopdrachten afkomstig zijn van smartphones is een foutloze mobiele website een must. In dit artikel volgen een aantal tips om de mobiele website op orde te krijgen en mobiele rankings te laten groeien.
Mobiele websites zijn primair voor posities in de zoekresultaten
Begin November 2016, bracht Google nieuws over het het primair maken van de mobiele versies van het web. Dit betekent dat Google de mobiele versies van het web indien aanwezig gaat indexeren, in tegenstelling tot de desktop-versies. Minder voor de hand liggend, maar misschien nog wel belangrijker, is dat Google nu ook mobiele pagina’s gaat analyseren ten opzichte van de ranking signalen om te bepalen hoe een site moet positioneren in zowel mobiele als de desktop zoekresultaten.
Dit betekent letterlijk dat de informatie van de mobiele website (zoals Page Speed, de inhoud, meta-tags, gestructureerde data, enz.) de posities van mobiele en desktop versies gaat bepalen! Google heeft dit dus omgedraaid!
Als je er goed over nadenkt is dit eigenlijk heel logisch. Google had al eerder aangegeven dat inmiddels meer dan de helft van de wereldwijde zoekopdrachten komen van mobiele apparaten; diverse onderzoeksrapporten suggereren dat mobiele zoekopdrachten in de Verenigde Staten inmiddels 58{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} van alle verkeer bedragen. Deze onderzoeken zijn gebaseerd op elf belangrijke categorieën en beslaan honderden miljoenen online zoekopdrachten van pc’s, smartphones en tablets. Interessant hieraan is dat de verhouding van desktops naar mobiele zoekopdrachten aanzienlijk varieert binnen verschillende categorieën.
Het lijkt er zelfs op dat meer dan de helft van alle zoekverkeer op het spel staat. Opvallend is dat als je niet scoort in de mobiele zoekresultaten, je een onevenredig groot deel in verkopen kunt verliezen. Diverse studies tonen aan dat mobiele zoekers een hogere aankoop intentie hebben, met meer dan 50{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} die via smartphones een aankoop beslissing nemen. Met lokale mobiele zoekopdrachten erbij zijn de aantallen nog meer onthutsend: 78{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} van de consumenten die een mobiele zoekopdracht uitvoeren voor het zoeken naar een lokaal bedrijf maken direct een aankoop beslissing.
Dus het is niet meer dan eerlijk dat we ons meer moeten richten op mobiele SEO in plaats van op de desktop versies. Maar hoe krijg je betere posities in de mobiele zoekresultaten en waar verschilt de optimalisatie van de desktop SEO? Terwijl veel aandacht is besteed aan het kiezen van een mobiel-vriendelijke oplossing, lijkt er niet een significant rankingsverschil tussen websites die responsive design gebruiken versus andere mobiele configuraties.
Ongeacht welke mobiele configuratie wordt gebruikt, bekijken we hoe een mobiele website foutloos te maken is en hoe deze vervolgens naar de top in de mobiele zoekresultaten te krijgen is.
1. Doe de mobiele bruikbaarheidstest
Ten eerste, controleer of de pagina’s binnen de website allen mobiel vriendelijk zijn. Google’s mobiele bruikbaarheidstest bestaat uit een selectie van criteria van gebruikersvriendelijkheid, zoals viewport configuratie, het gebruik van plugins en de grootte van de tekst en aanklikbare elementen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat mobiele vriendelijkheid wordt beoordeeld op pagina basis, waardoor het dus absoluut noodzakelijk is om iedere bestemmingspagina afzonderlijk te controleren op mobiele bruikbaarheid.
2. Maak een uitgebreide analyse van de mobiele website
Dat alle belangrijke pagina’s slagen voor de mobiele-test van Google is een goed begin, maar er is veel meer onderzoek nodig. Een volledige website analyse van de mobiele site is een ideale manier om ervoor te zorgen dat alle belangrijke pagina’s en middelen toegankelijk zijn voor Googlebot en mobiele pagina’s foutloos zijn.
Zorg dat de gehele website geïndexeerd kan worden. Controleer of de mobiele website niet CSS, JavaScript-bestanden, afbeeldingen, video’s en andere middelen blokkeert!
Vermijd Flash. Flash wordt over het algemeen niet ondersteund door mobiele browsers (en desktop browsers minimaal). Om ervoor te zorgen dat Google en smartphone-gebruikers, toegang hebben tot alle inhoud op de site, is het het beste te voorkomen dat Flash-bestanden op mobiele pagina’s aanwezig zijn.
Optimaliseer de laadtijd. Een feitje: 40{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} van mobiele bezoekers wacht niet meer dan 3 seconden voordat deze de website definitief verlaten. Zorg er dus voor dat alles wat mogelijk is wordt gedaan om de snelheid van bestemmingspagina’s te verbeteren, met name op mobiele apparaten.
Comprimeer alle afbeeldingen. Het optimaliseren van afbeeldingen zodat deze sneller laden is de eenvoudigste en misschien wel de meest effectieve manier, om mobiele pagina-snelheid te verbeteren.
Tot slot: als een aantal mobiele problemen worden gevonden en vastgesteld en zijn opgelost, is het een goed idee de gebruikersvriendelijkheid binnen Google Search Console te controleren. Ga naar Zoekverkeer > Mobiele Bruikbaarheid om te bekijken hoe goed je bezig bent en/of er nog andere mobiele problemen zijn die de aandacht vereisen.
3. Mobiel zoekwoorden onderzoek en analyse
De zoekwoorden die mensen gebruiken om te zoeken op mobiele apparaten verschillen van desktop versies. Dit heeft te maken met een aantal factoren; ten eerste, meer dan 20{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} van mobiele zoekopdrachten zijn spraak-zoekopdrachten. Ten tweede mobiele zoekers hebben meestal andere, meer dringende behoeften in gedachten.
Google noemt deze behoeften micro-momenten en verdeelt deze onder in vier segmenten:
- Ik wil weten momenten
- Ik wil gaan momenten
- Ik wil doen momenten
- Ik wil kopen momenten
Een prima uitgangspunt om de aard van de mobiele zoekopdrachten in de praktijk te zien is om te kijken naar de Search Console statistieken. Kijk hiervoor in Search Console en ga naar Zoekverkeer > Zoekanalyse. Controleer hier de klikken, vertoningen en Posities die worden weergegeven, klik op Apparaten en bekijk de resultaten.
Dit rapport is geweldig op alle fronten. Ten eerste, het geeft een goed beeld over de zoekvolume verhouding van de zoekwoorden voor desktop en mobiel en het helpt zoekwoorden te vinden met veel mobiele zoekopdrachten. Ten tweede worden zoekwoorden getoond die goede posities hebben binnen de mobiele zoekresultaten en niet voor de desktop versie (om dit te bekijken, klik je op de kolom Desktop > apparaten filteren > de versie die je wilt bekijken).
Gebruik dit rapport om een lijst met trefwoorden samen te stellen voor het mobiele zoekwoorden onderzoek en breid deze uit met aanvullende relevante zoekwoorden.
4. Overweeg AMP
Accelerated Mobile Pages zijn een initiatief van Google om een snellere versie van het mobiele web te ontwikkelen. AMP is een nieuwe manier van bouwen van web content speciaal voor mobiele toestellen, die resulteert in een eenvoudiger, veel lichtere versie van HTML. Los van een mobiele positieverbetering, zijn er een aantal andere redenen om te kiezen voor AMP:
Ultieme gebruikerservaring. Het is geen geheim dat snelheid belangrijk is. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat trage laadtijden samen gaan met hogere bounce rates. AMP pagina’s zijn ontworpen om bliksemsnel te laden. De gemiddelde laadtijd is 0,7 seconden, terwijl de niet-AMP pagina’s een gemiddelde laadtijd van 22 seconden hebben. Jazeker, dat is niet alleen sneller, dat is maar liefst 30 keer sneller!
De indrukwekkende laadtijd van AMP pagina’s zijn niet alleen te wijten aan de lichtere HTML en CSS. Dit is ook te wijten aan het feit dat AMP inhoud wordt opgeslagen in de cloud en niet word geleverd vanaf uw server, maar van de door Google-gehoste cached versie.
Meer klikken van de zoekresultaten. Recente onderzoeken hebben uitgewezen dat AMP pagina’s de neiging hebben om beter te presteren in het zoeken, niet alleen in termen van rankings, maar ook in termen van de CTR.
Is er dan iets wat wij niet weten? Op dit moment, wordt AMP vooral voor uitgevers, dus als je niet beschikt over een regelmatig bijgewerkte blog of nieuwsrubriek op de website, zal dit waarschijnlijk niet direct een belangrijk SEO voordeel geven, dus je zou nog even kunnen wachten voordat je zelf Amped.
Echter, als je het gevoel krijgt dat jij je handen vuil wilt maken aan AMP, is de eenvoudigste en snelste manier om dit te doen via een WordPress website. Het enige wat je hoeft te doen is het installeren van de officiële AMP plugin. Met de plug-in actief, zullen alle berichten op de website dynamisch worden gegenereerd naar AMP versies, bereikbaar door /amp/ toe te voegen aan het einde van de URL’s.
5. Focus op lokatie
De impact van de locatie van de gebruiker binnen de zoekresultaten is in de afgelopen jaren toegenomen. Niet verrassend want mobiele zoekopdrachten zijn nog meer lokatie gericht dan desktop zoekopdrachten: Google geeft aan dat 80{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} van de “In De Buurt” zoekopdrachten komen van mobiele apparaten. Zoekmachines willen zoekresultaten in de buurt van de mobiele zoeker tonen voor queries met lokale zoekodrachten, zoals “afhaalmaaltijd”, “taxi”, “restaurants” of “auto garage”. Dit betekent dat het opzetten van de site crusiaal is voor mobiele SEO en dus vooral voor lokale ondernemingen. Hier zijn enkele van de belangrijkste factoren waarvoor het de moeite loont aandacht aan te besteden.
- Google Mijn Bedrijf. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf en zorg ervoor dat alle gegevens correct en up-to-date zijn. Geef een lange, unieke beschrijving van het bedrijf, kies de juiste categorieën en upload tenminste vijf afbeeldingen.
- Beoordelingen. Het aantal beoordelingen is misschien wel het belangrijkste ranking signaal in het Google lokale zoek algoritme. Probeer klanten aan te moedigen om reviews achter te laten door het aanbieden van incentives. Overwegen een extra landingspagina hiervoor op te zetten. Negeer nooit negatieve beoordelingen. Integendeel, reageer op ontevreden klanten zo snel als je kunt.
- Foto’s. Het aantal foto’s op de bedrijfspagina is voor Google een belangrijk gegeven. Neem de tijd om foto’s te maken, of misschien het huren van een fotograaf om dit voor je te doen.
- NAP consistentie. De consistentie van naam, adres en telefoonnummer van de bedrijfsinformatie is ook essentieel voor mobiel lokaal zoeken. Zorg ervoor dat deze gegevens onder meer in de mobiele inhoud worden weergegeven, tezamen met het soort bedrijf dat op deze locatie zit. Op die manier zult u, wanneer iemand de trefwoorden “bedrijf” (lees: restaurant, hotel, autohandelaar, enz.) + “lokatie” (lees: Amsterdam, Londen, Enschede, enz.), zeer waarschijnlijk verschijnen in de zoekresultaten, zonder dat direct de bedrijfsnaam wordt genoemd.
- Schema markup. Microdata kunnen de website een lokale positieverbetering geven voor niet-merknaam zoekwoorden. Zorg ervoor dat de geografische en contactgegevens van de onderneming worden aangemeld. De lokale afdeling van Schema.org heeft een verscheidenheid aan categorieën die kunnen worden benut, zoals adres, telefoon, fax, bedrijfsuren, en zelfs geaccepteerde betalingsmogelijkheden.
6. Monitor regelmatig mobiele posities
Om het effect van mobiele SEO inspanningen inzichtelijk te krijgen, is het alleen maar logisch dat de mobiele posities moeten worden bijgehouden naast de desktop versie.
7. Vermijd veel voorkomende mobile SEO fouten
Als je werkt aan de mobiele versie van de website, zijn er bepaalde veel voorkomende fouten die worden gemaakt. Hier is de lijst van de meest gangbare mobiele SEO fouten.
- Geblokkeerd JavaScript, CSS en afbeeldingen. Zorg ervoor dat Googlebot eenvoudig toegang tot alle bronnen op de website heeft en maak alle pagina’s naar behoren.
- Niet-afspeelbare inhoud. Sommige webpagina’s hebben video- of audiobestanden die niet afspeelbaar zijn op smartphones, bijvoorbeeld als deze Flash nodig hebben (die niet wordt ondersteund door de meeste mobiele browsers). Vermijd Flash en houdt media afspeelbaar op verschillende apparaten. Zorg voor een goede gebruikerservaring voor alle bezoekers.
- Moeilijk pop-ups afsluiten. Als gebruik wordt gemaakt van pop-ups op de mobiele site, vergeet dan niet om deze onopvallend te houden. Een paar maanden geleden heeft Google aangekondigd dat in januari 2017 wordt begonnen met het straffen van mobiele pagina’s die opdringerige aankondigingen laten zien wanneer een gebruiker voor de eerste keer een pagina bezoekt. Dergelijke pagina’s zullen dus omlaag worden gezet in de zoekresultaten.
- Langzame mobiele pagina’s. Pagina laadsnelheid is een van de belangrijkste gebruikerservaring factoren, met name voor mobiele gebruikers. Vergeet niet om pagina’s altijd te testen op laadtijd en altijd foto’s en andere middelen te comprimeren.
- Verkeerde omleidingen. (van toepassing als een aparte URL voor de mobiele versie van de site aanwezig is). Sommige mobiele sites hebben niet de juiste omleidingen van de desktop-versie naar de mobiele versie correct ingesteld. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de aanwezige omleidingen de bezoeker altijd naar de mobiele homepagina sturen. Omleidingen van alle desktop URL’s moeten mobiele gebruikers naar die gelijkwaardige mobiele URL leiden.
- Uitsluitend mobiele 404 pagina. (van toepassing als een aparte URL aanwezig is voor de mobiele versie van de website). Soms hebben websites een geldige versie van een bepaalde pagina voor desktop-gebruikers, maar wordt een 404 pagina weergegeven voor bezoekers die de mobiele versie van dezelfde URL bezoeken. Google raadt sterk aan om mobiele gebruikers in plaats daarvan om te leiden naar een gelijkwaardige mobiele pagina.
- Irrelevante cross-links. (van toepassing als een aparte URL aanwezig is voor de mobiele versie van de site). De aanbevolen praktijk hiervoor is dat alle interne links binnen de mobiele versie van de site zou moeten leiden naar mobiele URL’s en niet naar desktop geoptimaliseerde pagina’s, in het bijzonder als mobiele versies van deze pagina’s beschikbaar zijn.
Conclusie
Nu mobiel indexeren de eerste prioriteit heeft en meer dan de helft van de zoekopdrachten wereldwijd afkomstig is van mobiele apparaten, is mobiele SEO niet iets wat nog langer genegeerd kan worden, in welke branche dan ook. Op de juiste manier toegepast, kan mobiele SEO helpen het organische zoekverkeer te verdubbelen en resulteren in een verdere (forse) toename van de verkopen.
Heeft u nog geen mobiele website? Dan is de kans groot dat u een belangrijk deel van de bezoekers gaat missen. Zorg in dat geval dat de website zo snel mogelijk geschikt wordt gemaakt voor mobiele bezoekers.
Sociale media