Jaarlijks verandert Google het algoritme gemiddeld tussen de 500 en 600 keer. Het grootste deel van deze updates zijn kleine(re) updates. Er zijn echter ook ieder jaar een aantal “grote” belangrijke updates (zoals Google Panda en Google Pinguin) die de een behoorlijke impact hebben op de zoekresultaten en dus ook voor zoekmachine optimalisatie.
Voor internet marketeers is het belangrijk om de geschiedenis van de data van belangrijke updates te kennen, zodat veranderingen in posities van zoekwoorden en organisch zoekverkeer geanalyseerd kunnen worden om daarmee zoekmachine optimalisatie te verbeteren.
Hieronder geven wij een chronologisch overzicht van de belangrijkste veranderingen in het Google algoritme sinds het jaar 2000, die een grote(re) impact hebben gehad op de posities binnen de zoekresultaten. Een groene vink boven de update geeft aan dat Google de update heeft bevestigd. Een kruis betekent dat Google de update niet heeft bevestigd.
Op deze pagina staan alle bekende opdates. U kunt van boven naar beneden scrollen, of in het menu hieronder direct naar een specifiek jaar gaan.
Google updates 2021
Onbekende update - 17 December 2021
Herontwerp topverhalen - 6 December 2021
Hoewel het geen traditioneel algoritme-update is, heeft Google een ingrijpende herziening van het ontwerp van Top Stories uitgebracht, waarbij het in twee kolommen op de desktop is gesplitst en (in veel gevallen) de hoeveelheid van SERP voor vastgoed pagina’s die wordt ingenomen door de nieuwsresultaten drastisch is toegenomen.
Update productrecensies - 1 December 2021
Op 1 december kondigde Google een nieuwe update aan om productrecensies van hoge kwaliteit te belonen (en een opfrissing van de update van april 2021). Deze update is naar verluidt in drie weken uitgerold en trackers registreerden in december meerdere dagen hoge SERP-volatiliteit.
Core update - 17 November 2021
Op 17 november kondigde Google de uitrol van een core-update aan. Hoewel deze update eind november officieel werd afgerond, vertoonden de meeste trackingsites een sterke piek van één dag. De overlap met Black Friday leidde tot controversie in de SEO-gemeenschap.
Spam update - 3 November 2021
Google kondigde nog een grote spam-update aan, die in ongeveer 8 dagen werd uitgerold. Trackers registreerden opnieuw grote fluctuaties in de zoekresultaten. In tegenstelling tot de spam update van juli noemde Google dit niet specifiek een “linkspam” update en gaf niet veel details over de sites en tactieken waarop deze update gericht was.
Onbekende update - 2 oktober 2021
SEO’s hebben grote veranderingen in de resultaten waargenomen en trackers registreerden grote fluctuaties in de zoekresultaten. Google heeft deze update niet bevestigd en geen uitleg gegeven.
Paginatitels herschrijven - 16 augustus 2021
Vanaf ongeveer 16 augustus begonnen SEO’s een aanzienlijke toename te zien in het herschrijven van paginatitels door Google in SERP’s. Google heeft deze wijziging later bevestigd (maar niet de exacte datum) en na veel klachten over de kwaliteit van de zoekresultaten, heeft Google een aantal wijzigingen in september teruggedraaid.
Link Spam Update - 28 juli 2021
Google heeft een link-spam-update aangekondigd die naar verluidt over 2 tot 4 weken is uitgerold. Volgens Google was dit een brede algoritme-update in verschillende talen. Trackers lieten grote fluctuaties zien.
Kernupdate juli 2021 - 1 juli 2021
Als vervolg op de Core Update van juni, is de Core Update van juli 2021 uitgerold van 1 tot 12 juli. De piekvolatiliteit bereikte te top op 1 juli. Zoals bij de meeste kernupdates, gaf Google niet veel toelichting op details.
Update pagina-ervaring - 25 juni 2021
Spamupdates - 23 juni 2021
Kernupdate juni 2021 - 2 juni 2021
In een ongekende beweging kondigde Google tegelijkertijd de (blijkbaar verbonden) kernupdates van juni en juli 2021 aan. De kernupdate van juni is naar verluidt uitgerold van 2 tot 12 juni, met een piek op 3 juni.
Productrecensies update - 8 april 2021
Featured Snippet Recovery - 12 maart 2021
Drie weken nadat ongeveer 40% van de Featured Snippets op mysterieuze wijze uit SERP’s was verdwenen, keerden ze net zo mysterieus terug naar hun vorige niveaus. Google heeft geen bevestiging of uitleg gegeven.
Featured Snippet Drop - 19 februari 2021
Verschillende trackers registreerden in de zoekresultaten een daling van 40% in een dag met Featured Snippets, het laagste punt sinds 2015. Bij nadere inspectie waren deze sterk gericht op korte zoekopdrachten (vooral zoekopdrachten van één woord) en troffen ze onevenredig veel YMYL-query’s (gezondheid en financiën).
Passage-indexering (VS/Engels) - 10 Februari 2021
Google heeft de zogenaamde “passage-indexering” uitgerold (wat waarschijnlijk dichter bij de passage-rangschikking ligt) voor Amerikaanse en Engelse zoekopdrachten. Hoewel er twee dagen van gematigde positie-fluctuaties werden gemeten, was het onduidelijk hoe de update precies invloed had op SERP’s. Google schatte aanvankelijk dat deze update invloed zou hebben op 7% van alle zoekopdrachten.
Google updates 2020
December 2020 Core Update - 3 December 2020
Indexering Bug, Nr. 2 - 12 Oktober 2020
Google beweerde dat het grootste deel van de indexerings- en canonicalisatiebug (en) rond 14 oktober was verholpen. Trackers hebben een daling van het aantal geïndexeerde pagina’s en extreme fluctuaties gedetecteerd rond 12 oktober, die een paar dagen daarna hebben aanhouden.
Indexering Bug, Nr. 1 - 29 September 2020
Onbekende update - 15 Augustus 2020
Google Glitch - 10 Augustus 2020
SEO’s meldden op 10 augustus een paar uur lang enorme rangschikkingswijzigingen, die vervolgens leken te verdwijnen. Google bevestigde later een storing in hun indexeringssystemen.
Google Bug Oplossing - 22 Juni 2020
Rank tracking tools vertoonden een sterke fluctuatie. Hoewel er geen algoritme-update werd bevestigd, bevestigde een vertegenwoordiger van Google een indexeringsfout met betrekking tot Disqus opmerkingen die gedurende deze periode zou worden verholpen.
Mei core update - 04 Mei 2020
Google kondigde nog een tweede Core Update aan in 2020, die in de periode van 4 tot 6 mei voor sterke fluctuaties van rankings zorgde. Met een enorme gemeten piek, was dit de op één na hoogste Core Update na de “Medische” -update van augustus 2018.
Corona - COVID-19 Pandemie - 11 Maart 2020
Hoewel het geen algoritme-update was, heeft (Corona) COVID-19 het zoekgedrag van consumenten drastisch veranderd. De WHO-pandemieverklaring op 11 maart 2020 leek een cruciaal keerpunt. De ranglijsten waren tot ver in april en mei in beweging.
Onbekende update - 07 Februari 2020
Meerdere tools registreerden een paar dagen een zeer hoge fluctuatie. Google-vertegenwoordigers deelden mee dat dit geen kernupdate was en sommige data lieten zien dat deze veranderingen omstreeks 12 februari omkeerden.
Featured snipped - 22 januari 2020
Google kondigt aan dat URL’s in Featured Snippets niet langer verschijnen als traditionele organische resultaten, in overeenstemming met de filosofie van Google dat een Featured Snippet een gepromoot organisch resultaat is. Dit heeft belangrijke implicaties voor rank-tracking en organische CTR.
Core update - 13 januari 2020
Google rolt een kernupdate uit, waarbij gedurende drie dagen sterke fluctuaties voorkomen, in lijn met de vorige drie kernupdates (maar kleiner dan de “Medic” kernupdate van augustus 2018).
Google updates 2019
Uitrol BERT Internationaal - 9 december 2019
Google bevestigt dat het BERT-algoritme voor natuurlijke taalverwerking internationaal wordt uitgerold, in 70 talen. Deze aankondiging komt na speculatie van de SEO-gemeenschap en de exacte timing van de uitrol is onduidelijk.
BERT Update - 22 oktober 2019
Google heeft hun algoritme en onderliggende hardware geüpgraded ter ondersteuning van het BERT-model voor natuurlijke taalverwerking (NLP). BERT helpt Google om natuurlijke zoekopdrachten in verschillende talen beter te interpreteren en context te begrijpen.
Onbekende update - 2 oktober 2019
SERP-trackers registreerden meerdere dagen positieverschuivingen. De piek lag op 4 oktober. Google bevestigde geen update en er waren geen details bekend.
September 2019 Core Update - 24 september 2019
Google heeft opnieuw een kernupdate uitgerold. Als gevolg van deze update waren de fluctuaties redelijk hoog, maar niet historisch hoog en deze update leek van invloed te zijn op sites die reeds waren getroffen door eerdere kernupdates. Google heeft niet veel details verstrekt.
Maverick Update - 12 juli 2019
Rank trackers en webmasters registreerden een week van zware fluctuaties die later de “Maverick” -update werd genoemd door de zoekgemeenschap. Google heeft deze update niet bevestigd en de details waren beperkt.
Site ongelijkheid update - 6 juni 2019
Core update - 3 juni 2019
Indexering bugs - 23 mei 2019
Twee dagen achtereenvolgens bevestigde Google indexeringsfouten. De eerste fout was naar verluidt het voorkomen van het op de juiste manier indexeren van nieuwe inhoud. Verschillende trackers bevestigden ongewoon hoge SERP fluctuaties van 23 tot 25 mei (met een piek op de 23e mei), maar het is onduidelijk of dit rechtstreeks verband hield met deze bugs.
Deïndexering bug - 5 april 2019
Google bevestigde een bug die pagina’s uit de zoekindex liet vallen rond het weekend van 5 april. Verschillende trackers lieten terugval zien op 5 en 7 april, waarbij ongeveer 4% van de stabiele URL’s van pagina één afvielen. De meeste websites herstelden kort daarna.
Kern update - 12 maart 2019
Google bevestigde een “kern” -update en kondigde een derde belangrijke kernupdate aan sinds het gebruik van het label. Er werden geen specifieke details gegeven over de aard van de update.
19 serp resultaten - 1 maart 2019
Een dag lang toonde Google abnormale pagina-1-tellingen, met maximaal 19 organische resultaten. Deze leken verband te houden met in diepte artikelen, die volledig verdwenen op 6 maart. Fluctuaties in de zoekresultaten piekten, maar het is onduidelijk in hoeverre dit te wijten was aan de tijdelijke toename van organische tellingen.
Onbekende update - 6 februari 2019
Na een relatief rustige december en januari detecteerden de trackingtools zware rankingfluctuaties.
Google updates 2018
Onbekende update - 29 november 2018
Webmasters en tracking-tools gaven hoge algoritmefluctuaties aan. Google heeft dit niet bevestigd.
Onbekende update - 15 oktober 2018
Trackingtools en webmasters wezen op zware algoritmefluctuaties. Geen bevestiging van Google.
Onbekende update - 10 september 2018
Meerdere monitoren en webmasters spreken over een update die enorm piekte, maar Google bevestigt niets.
Medische kern-update - 1 augustus 2018
Google bevestigde een ‘update voor het brede kern-algoritme’, met brede rapporten over enorme impact. De update rolde uit over een periode van ongeveer een week, met een piek op 1-2 augustus. Deze update leek sites met een gezondheids- en wellness onderwerp onevenredig zwaar te beïnvloeden, hoewel grootschalige impact werd waargenomen in alle branches.
Chrome-beveiligingswaarschuwingen (volledige site) - 24 juli 2018
Maanden nadat gebruikers van onbeveiligde (niet-HTTPS) formulieren waren gewaarschuwd, begon Chrome 68 alle niet-HTTPS-sites te vermelden als ‘onveilig’. De wijzigingen zijn op 24 juli geïmplementeerd, maar zijn afhankelijk van isntallatie van de nieuwste Chrome-versie.
Naamloze Update - 21 juli 2018
Algoritme trackers en webmaster chatter signaleerden sterke fluctuaties in de posities, maar Google bevestigde dit niet. Trackers registreerden de grootste fluctuaties in 2018.
Mobile Snelheid Update - 9 juli 2018
Zes maanden na de bekendmaking bracht Google de update van de mobiele pagina-snelheid uit, waardoor paginasnelheid een rankingfactor werd voor mobiele resultaten. Google beweerde dat dit alleen de traagste mobiele sites beïnvloedde, en er was geen bewijs van grote verschuivingen van mobiele ranglijsten.
Video-carrousels - 14 juni 2018
Google heeft video’s van organische like resultaten met miniaturen verplaatst naar een speciale videocarrousel, waardoor de resultaten schokten die eerder als organisch werden getraceerd. Tegelijkertijd nam het aantal SERP’s met video’s met meer dan de helft toe.
Snippet-lengtedaling - 13 mei 2018
Na het testen van langere displayfragmenten van maximaal 300 tekens voor een paar maanden, heeft Google de meeste fragmenten geretourneerd naar de vorige limiet (ongeveer 150-160 tekens).
Naamloze kernupdate - 17 april 2018
Systemen lieten een zware algoritmeflux zien die een piek bereikte op 17 april en gedurende meer dan een week bleef bestaan. Google bevestigde later een “kern” -update, maar leverde geen bijzonderheden op en de update werd niet genoemd door Google of de SEO-gemeenschap.
Mobiel-Eerste Index uitrol – 26 maart 2018
Google kondigde aan dat de mobiel-eerste index eindelijk “uitrolde”. Aangezien de index gedurende veel maanden is getest en Google heeft voorgesteld om geleidelijk websites te migreren, is het onduidelijk hoeveel invloed deze specifieke uitrol op de algehele index had. Webmasters gaan meldingen zien in Google Search Console.
Nul-resultaat SERP-test – 14 maart 2018
Op een klein aantal kenniskaarten, waaronder enkele tijd / datum-query’s en calculators voor het berekenen van eenheden, begon Google organische resultaten zonder resultaten weer te geven en een knop ‘Alle resultaten weergeven’. Een week later stopte Google met deze test, maar we gaan ervan uit dat dit een belangrijke indicatie is voor de toekomst.
Kernupdate “haakjes” – 8 maart 2018
Google bevestigde een “core” -update op 7 maart, maar de volatiliteit steeg al op 4 maart, met een tweede piek op 8 maart en duurde bijna twee weken. Dit kunnen meerdere updates zijn geweest of een langdurige, uitrollende update. De naam “Haakjes” is bedacht door Glenn Gabe; geen details werden verstrekt door Google. Deze update werd wel bevestigd.
Onbekende update – 20 februari 2018
De rankings vertoonden een piek in bewegelijkheid rond 20 februari, die snel tot rust kwam, soms met een gerichte algoritme-update. Google heeft in deze periode geen update bevestigd.
Degradatie langzame mobiele pagina’s 17 januari 2018
Google kondigt een nieuw positie-algoritme aan dat specifiek is ontworpen om posities van trage mobiele pagina’s te downgraden in de zoekresultaten. Google deed de volgende uitspraak: “Vanaf het jaar 2018 is de laadtijd van een pagina een positiefactor voor mobiele zoekopdrachten. Voor alle websitepagina’s geldt dezelfde standaard, ongeacht de gebruikte techniek, dus ook AMP. Het doel van deze update is de gebruikerservaring te verhogen.”
Google updates 2017
Toename Snippetlengte - 30 november 2017
Na meer dan twee jaar langere zoekfragmenten te hebben getest, heeft Google deze uitgebreid voor een groot aantal resultaten. Dit leidde tot een nieuwe Meta Description-limiet – tot 300 tekens uit de vorige 155 (bijna een verdubbeling). Google heeft een update bevestigd over het verwerken van snippets, maar heeft verder geen details gegeven.
Onbekende update 14 november 2017
Algoritmentrackers en webmasters hebben rond 15 november een grote hoeveelheid fluctueringen gedetecteerd, met een piek. Google heeft geen officiële update bevestigd.
Featured Snippet daling - 27 oktober 2017
Gedurende een periode van een paar dagen van 27 tot en met 31 oktober was er een substantiële daling van het aantal Featured Snippets. Dit gebeurde tegelijk met een sprong in kennispanels, omdat Google veel panelen leek te hebben toegevoegd voor brede termen en objecten (“reizen”, “toilet”, “webontwerp”, enz.). Sommige van deze panelen verdwenen rond 15 december..
Chrome https waarschuwingen - 17 oktober 2017
Met de lancering van Chrome 62 begon Google bezoekers te waarschuwen voor sites met onbeveiligde formulieren. Hoewel dit geen algoritme-update was, was dit een belangrijke stap in het streven van Google naar HTTPS/SSL en kan dit van grote invloed zijn op het verkeer naar een website.
Onbekende update - 27 september 2017
Trackers en webmasters zagen toenemende fluctueringen beginnen rond 25 september, die leek te pieken op de 27e, na een periode van relatieve rust. Geen update werd officieel bevestigd.
Google Jobs - 20 juni 2017
Google lanceerde officieel hun banenportal, inclusief een stand-alone 3-pack met vacatures in de zoekresultaten. Deze resultaten brachten gegevens bijeen van bijna alle grote providers, waaronder LinkedIn, Monster, Glassdoor en CareerBuilder.
Onbekende update - 17 mei 2017
Google lanceerde officieel hun banenportal, inclusief een stand-alone 3-pack met vacatures in de zoekresultaten. Deze resultaten brachten gegevens bijeen van bijna alle grote providers, waaronder LinkedIn, Monster, Glassdoor en CareerBuilder.
50% https in de zoekresultaten - 16 april 2017
Google lanceerde officieel hun banenportal, inclusief een stand-alone 3-pack met vacatures in de zoekresultaten. Deze resultaten brachten gegevens bijeen van bijna alle grote providers, waaronder LinkedIn, Monster, Glassdoor en CareerBuilder.
“Fred” update (later bevestigd) - 8 maart 2017
Google lanceerde officieel hun banenportal, inclusief een stand-alone 3-pack met vacatures in de zoekresultaten. Deze resultaten brachten gegevens bijeen van bijna alle grote providers, waaronder LinkedIn, Monster, Glassdoor en CareerBuilder.
Onbekende grote update - 6 februari 2017
Google lanceerde officieel hun banenportal, inclusief een stand-alone 3-pack met vacatures in de zoekresultaten. Deze resultaten brachten gegevens bijeen van bijna alle grote providers, waaronder LinkedIn, Monster, Glassdoor en CareerBuilder.
Onbekende grote update - 1 februari 2017
Google lanceerde officieel hun banenportal, inclusief een stand-alone 3-pack met vacatures in de zoekresultaten. Deze resultaten brachten gegevens bijeen van bijna alle grote providers, waaronder LinkedIn, Monster, Glassdoor en CareerBuilder.
Mobiele opdringerige tussenpagina’s penalty - 10 januari 2017
Google heeft officieel aangekondigd dat een nieuw algoritme aan het uitrollen is, waarbinnen mobiele websites die eerst een extra opdringerige tussenpagina of popup laten weergeven waardoor de inhoud minder toegankelijk wordt, automatisch zullen worden bestraft met een lagere positie in de mobiele zoekresultaten. Niet alle popups worden bestraft, leefttijdsveriflicaties en cookie meldingen worden niet bestraft.
Google updates 2016
Onbekende grote update - 14 december 2016
Meerdere Google trackers toonden massale fluctueringen rond 14 en 15 december, waaronder zeldzaam grote veranderingen in rankings. Ook in webmaster forums werden door veel deelnemers veranderingen gemeld, maar Google heeft deze update niet bevestigd.
Onbekende grote update - 10 november 2016
Meerdere Google trackers toonden massale fluctueringen rond 14 en 15 december, waaronder zeldzaam grote veranderingen in rankings. Ook in webmaster forums werden door veel deelnemers veranderingen gemeld, maar Google heeft deze update niet bevestigd.
Penguin Fase 2 – 6 oktober 2016
De tweede fase van Penguin 4.0 was het terugdraaien van alle voorgaande Penguin sancties. Dit leek te gebeuren nadat het nieuwe algoritme was uitgerold, en heeft waarschijnlijk 2 weken geduurd. Er vond een enorme piek plaats in de verschuivingen van de zoekresultaten, maar het is onduidelijk of Penguin of een nieuwe update verantwoordelijk was. Na 6 oktober werden de zoekresultaten opnieuw stabieler.
Penguin Fase 1 – 27 september 2016
De eerste fase van Penguin 4.0, die waarschijnlijk gelanceerd is rond 22-23 september, was de uitrol van het nieuwe, ‘minder strenge’ Penguin algoritme, die slechte linken bestraft in plaats van het bestraffen van websites. De exacte tijdlijn is niet bevestigd, maar wij gaan er van uit dat de uitrol minstens een paar dagen de tijd nodig had om volledig te zijn bijgewerkt.
Penguin 4.0 real time – 23 september 2016
Google bevestigd officieel dat het lang verwachte Penguin 4.0 real time algortime wordt uitgerold. De laatste Penguin update was bijna 2 jaar geleden. Penguin devalueert nu spam door het aanpassen van ranking op basis van spam signalen, in plaats van invloed te zijn op de ranking van de gehele site. Google geeft tevens aan dat er geen uitspraken meer worden gedaan over toekomstige Penguin updates. De impact was behoorlijk klein, met bijna geen meldingen van herstel.
Afbeeldingen / universele daling – 13 september 2016
Verschillende trackers meten een daling van 50% in de posities van afbeeldingen in de (universele / verticaal) resultaten. Deze universele resultaat update opende met een organische positie op pagina 1, waardoor aanzienlijke positie verschuivingen ontstonden, maar het is waarschijnlijker dat dit onderdeel was van een veel groter-update.
Possum – 1 september 2016
Verschillende trackers tonen een grote piek in beweging van de posities van zoekwoorden en veel webmasters maken rapportage van grote fluctuaties. Google geeft geen duidelijke reactie, maar sluit een Penguin-update uit.
Mobiel vriendelijk 2 – 12 mei 2016
Iets meer dan een jaar na de oorspronkelijke “mobile friendly” update heeft Google een ander positie signaal uitgerold waardoor mobiele sites profiteren van mobiel zoeken. Aangezien het merendeel van de sites die we volgen reeds mobiel-vriendelijk zijn, zijn de gevolgen van de laatste update waarschijnlijk klein.
Onbekende grote update – 10 mei 2016
Google trackers toonden gedurende een week een historisch zeldzaam lang patroon van algoritme activiteit met inbegrip van een grote piek. Google heeft deze update niet bevestigd en er is momenteel geen verklaring aanwezig.
Onbekende update – 23 februari 2016
Google maakte grote wijzigingen in AdWords, het volledig verwijderen van de rechter kolom van de advertenties en het uitrollen van vier advertentie top blokken voor veel commerciële zoekopdrachten. Hoewel dit een betaalde advertentie zoek-update is geweest, had deze grote gevolgen voor de CTR voor zowel betaalde als organische resultaten, met name op concurrerende zoekwoorden.
Onbekende update – 8 januari 2016
Meerdere tracking tools rapporteerden historisch grote bewegingen in posities van zoekwoorden, die Google achteraf bevestigd als een ‘kern algoritme update “. Google deelde officieel mee dat dit niet een Pinguin-update is geweest, maar de details blijven vaag.
Google updates 2015
RankBrain – 26 oktober 2015
Google heeft een belangrijke aankondiging gedaan, waaruit blijkt dat machinaal leren voor maanden een onderdeel van het algoritme is geweest, wat bijdraagt aan de 3 meest invloedrijke ranking factor. * Opmerking: Dit is een aankondiging datum – wij geloven dat de werkelijke lancering dichter bij het voorjaar van 2015 is geweest.
Panda 4.2 – 17 juli 2015
Google kondigde een update aan. Deze aankondiging betrof zeer waarschijnlijk een Panda update. Het kan maanden duren voordat deze update volledig uitgerold is. De onmiddellijke impact was onduidelijk en er waren geen duidelijke signalen van een belangrijk algoritme-update.
De Kwaliteit Update – 3 mei 2015
Na vele meldingen van grootschalige positie veranderingen, oorspronkelijk genaamd “Phantom 2”, erkent Google een kern-algoritme verandering te hebben gedaan die “kwaliteitssignalen” beïnvloedt. Deze update lijkt een brede impact te hebben gehad, maar Google onthulde geen bijzonderheden over de aard van de betrokken signalen.
Mobiele update AKA “Mobilegeddon” – 22 april 2015
Google heeft bij hoge uitzondering vooraf een algoritme update aangekondigd met de mededeling dat posities van mobiele websites per 21 april 2015 gaan veranderen voor mobiel vriendelijke websites. De impact van deze update was op korte termijn veel kleiner dan aanvankelijk werd verwacht. De algoritme fluctuaties piekten op 22 april 2015.
Doorway pages – 17 maart 2015
Google heeft aangekondigd dat het algoritme is bijgewerkt zodat het beter in staat is doorway-pagina’s op te sporen om deze vervolgens uit de zoekresultaten te verwijderen om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren.
Onbekende update – 4 februari 2015
Veel seo specialisten en webmasters rapporteren grote fluctuaties in posities van zoekwoorden binnen de zoekresultaten. Speculaties variëren van een e-commerce gerichte update tot een mobiele bruikbaarheid update. Google heeft deze update nog niet officieel bevestigd.
Google updates 2014
Duif uitbreiding (UK, CA, AU) – 22 december 2014
Google’s grote lokale algoritme-update, genaamd “Duif”, is uitgebreid naar het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. De originele-update raakte de Verenigde Staten in juli 2014. De update werd bevestigd op de 22e, maar misschien is deze al uitgerold op de 19e.
Pinguin doorlopende updates — 10 December 2014
Een Google-vertegenwoordiger zei dat Pinguin is veranderd van losse zeldzame grote updates naar doorlopende updates. Hoewel de exacte tijdlijn onduidelijk was, leek deze bewering te passen in voortdurende fluctueringen na Pinguin 3.0 (met inbegrip van onbevestigde beweringen van Pinguin 3.1).
Pinguin 3.1 – 28 november 2014
Meer dan twee jaar na de oorspronkelijke DMCA / “Piraat” update lanceerde Google een nieuwe update voor de bestrijding van illegale software verspreiding en digitale media piraterij. Deze update was zeer doelgericht, waardoor dramatische dalingen in de rangschikking van een relatief kleine groep websites plaats vond.
Pinguin 3.0 – 17 oktober 2014
Meer dan een jaar na de vorige Pinguin-update (2.1), lanceerde Google een Pinguin update. Deze update bleek kleiner dan verwacht (minder dan 1% van de Amerikaanse / Engels zoekresultaten worden aangetast) te zijn en was slechts op basis van data (dus niet een nieuw Pinguin-algoritme). De timing van de update was onduidelijk, vooral internationaal. Google beweerde dat de tijdsduur van deze update “weken” betreft.
Venster “In het nieuws” – 1 oktober 2014
Google maakte een scherm die overschakelt naar een nieuw venster voor nieuwsresultaten, maar kondigde later aan dat de nieuwslinks waren uitgebreid naar een veel groter geheel van potentiële websites. De aanwezigheid van nieuwsresultaten in de zoekresultaten werden ookverrijkt en de grote nieuwssites melden substantiële veranderingen in bezoekersaantallen.
Panda 4.1 (#27) — 23 september 2014
Google kondigde een belangrijke Panda update aan, waarin een belangrijk nieuw algoritmisch component is opgenomen. De impact wordt door Google geschat op 3-5% van de queries. Gezien de “trage uitrol,” is de exacte timing onduidelijk.
HTTPS/SSL Update — 6 augustus 2014
Na maanden van speculatie heeft Google aangekondigd de voorkeur te geven aan websites die beveiligd zijn en dat het toevoegen van encryptie zorgt voor een lichte toename in posities. Google benadrukt dat deze boost klein begint, maar stelt impliciet dat indien de verandering positief blijkt te zijn, het gewicht hiervan in posities in de toekomst verder zal toenemen.
Duif – 24 juli 2014
Google verrast de lokale SEO wereld met een update die sommige lokale zoekresultaten drastisch verandert. Tevens wijzigt Google de omgang en de interpretatie van locatie verwijzingen. Google geeft aan dat Pigeon nauw verband houdt met het lokale algoritme en het kern-algoritme (s).
Auteurschap Foto daling – 28 juni 2014
John Mueller maakte op 25 juni jl. de verrassende aankondiging dat Google de posities van alle auteurschap foto’s zou laten vallen. De posities van dergelijke foto’s waren zwaar bevorderd door het auteurschap via Google+. De daling was volledig rond 28 juni.
Google Spam Algoritme versie 3.0 – 16 juni 2014
Matt Cutts legt uit dat de 2.0 versie zich specifiek op spammy websites richt, terwijl de 3.0 versie zich juist meer richt op spammy zoekwoorden.
Google Panda update 4.0 – 21 mei 2014
Google bevestigt een update van het afgelopen weekend en ook Google’s Matt Cutts plaatst een bericht op Twitter dat een nieuwe Panda update 4.0 is uitgebracht.
Dit is een volledig nieuw Panda algoritme en niet een verversing van de vorige update die we vermoedelijk bijna maandelijks hebben gezien. Google noemt deze Panda update 4.0, een geheel nieuw Panda algoritme. Matt Cutts van Google heeft aangegeven dat deze Panda 4.0 update gevolgen heeft voor 7,5% van de Engelse zoekresultaten en die een gewone gebruiker zou kunnen waarnemen aan de hand van veranderde zoekresultaten. Wat de gevolgen zijn voor de Nederlandse zoekresultaten is niet aangegeven en dus niet bekend op dit moment.
Matt Cutts heeft aangegeven dat deze update vriendelijker is voor sommige websites en dat deze update aan de basis ligt voor toekomstige veranderingen aan een versoepeling van het Panda algoritme.
Google anti spam update 2 – 21 mei 2014
Google heeft aangekondigd een anti spam update te hebben gedaan die zich richt op zoekopdrachten die te maken hebben met spam van bijvoorbeeld viagra, leningen, casino en aanverwante onderwerpen. Daarnaast richt deze update zich op enkele andere negatieve seo factoren.
Onbekende update — 14 April 2014
Op basis van verschuivingen in posities van zoekwoorden lijkt het er op dat vandaag een nieuwe Panda update is gestart. In seo forums vragen webmasters zich af of dit versie twee van de verzachtende Panda update is die Google’s Matt Cutts had beloofd. Veel webmasters van met name commerciële websites melden een terugval in posities en afname van bezoekersaantallen.
Onbekende update — 14 April 2014
Op basis van verschuivingen in posities van zoekwoorden lijkt het er op dat vandaag een nieuwe Panda update is gestart. In seo forums vragen webmasters zich af of dit versie twee van de verzachtende Panda update is die Google’s Matt Cutts had beloofd. Veel webmasters van met name commerciële websites melden een terugval in posities en afname van bezoekersaantallen.
Pagina opmaak #3 — 6 Februari 2014
Google heeft het pagina opmaak algoritme, bekend als “top zwaar” gewijzigd. De eerste versie van deze update werd gelanceerd in Januari 2012. Deze update bestraft websites met teveel advertenties in het bovenste (boven de vouw) gedeelte van de pagina.
Google updates 2013
Auteurschap beperking — 19 December 2013
Weergave van het auteurschap in de zoekresultaten wordt beperkt. Zoals voorspeld door Matt Cutts op Pubcon Las Vegas, is de auteurschap notatie verdwenen uit ongeveer 15% van de zoekresultaten over een periode van ongeveer een maand.
Onbekende update — 17 December 2013
Bijna alle wereldwijde trackers registreerden een historisch hoge activiteit. Google zou een update niet bevestigen, wat suggereert dat er updates in de nabijheid van de vakantieperiode voorkomen. W.S.E.O. registreerde tevens een stijging van sommige domeinen met gedeeltelijk overeenkomstige zoekwoorden (PMD).
Onbekende update — 14 November 2013
Meerdere Google trackers pikken ongewone activiteit op, die samen optraden met een verslag van wijdverbreide DNS fouten in Google Webmaster Tools. Google wil een update niet bevestigen en de oorzaak en de aard van deze fluctuaties waren onduidelijk.
Pinguin 2.1 (#5) — 4 Oktober 2013
Na een kloof van 4 1/2 maanden lanceert Google een nieuwe Pinguin update. Gezien de 2.1 aanduiding was dit waarschijnlijk voornamelijk een data update en niet een belangrijke verandering van de Pinguin algoritme. Het totale effect leek gematigd te zijn, hoewel sommige webmasters melden hard te zijn getroffen.
Kolibrie — 20 Augustus 2013
Aangekondigd op 26 september, suggereerde Google dat de “Kolibrie” update een maand eerder is uitgebracht. Aan de hand van de vele meldingen van fluctuaties van 20 tot en met 22 augustus, gaan wij ervan uit dat deze update op 20 augustus heeft plaatsgevonden. Hummingbird lijkt een kern algoritme update die semantisch zoeken mogelijk maakt.
Diepgaande artikelen — 6 August 2013
Google voegde een nieuwe soort nieuws resultaat toe die “diepgaande artikelen” wordt genoemd, gewijd aan lang meegaande inhoud. Bij de lancering, inclusief links naar drie artikelen, verscheen dit bij 3% van de zoekopdrachten.
Onbekende update — 26 Juli 2013
Trackers detecteerden een grote vrijdag piek in fluctuaties met tevens andere bronnen waaruit significante activiteit bleek tijdens het weekend. Google heeft deze update niet bevestigd.
Uitbreiding van de kennisgrafiek - 19 juli 2013
Ogenschijnlijk ’s nachts, werden vragen met Knowledge Graph (KG) -items uitgebreid met meer dan de helft (+ 50,4%) over de dataset, waarbij meer dan een kwart van alle zoekopdrachten een KG-vermelding liet zien.
Panda Recovery - 18 juli 2013
Google bevestigde een Panda-update, maar het was onduidelijk of dit een 10-dagen uitrollende update of iets nieuws was. Het vermoeden bestond dat dit algoritmisch was en mogelijk eerdere Panda-straffen heeft “verzacht”.
Multi-week update - 27 juni 2013
Matt Cutts van Google tweette een antwoord met de suggestie van een “multi-week” algoritme-update tussen ongeveer 12 juni en “de week na 4 juli”. De aard van de update was onduidelijk, maar er was een enorme rangschikkingsvolatiliteit gedurende die periode, met een piek op 27 juni. Het lijkt erop dat Google mogelijk enkele wijzigingen heeft getest die later zijn teruggedraaid.
Google kondigde een gerichte algoritme-update aan om niches aan te gaan met notoire resultaten, met name het vermelden van leenkredieten en porno. De update werd aangekondigd op 11 juni, maar Matt Cutts stelde dat dit over een periode van 1-2 maanden zou worden uitgerold.
Panda Dans - 11 juni 2013
Hoewel het geen echte Panda-update was, maakte Matt Cutts een belangrijke verduidelijking bij SMX Advanced, wat suggereert dat Panda nog steeds maandelijks bijwerkte, maar elke update rolde in ongeveer 10 dagen uit. Dit was niet de “eeuwige fluctuatie” die veel mensen hadden verwacht na Panda # 25.
Penguin 2.0 (# 4) - 22 mei 2013
Na maanden van speculatie die grenzen aan een hype, kwam de vierde Penguin-update (door Google “2.0” genoemd) met slechts een matige impact. De exacte aard van de wijzigingen was onduidelijk, maar sommige bewijzen suggereerden dat Penguin 2.0 meer verfijnd was gericht op paginaniveau.
Domein Veelvuldigheid - 21 mei 2013
Google heeft een update uitgebracht om domein veelvuldigheid / diversiteit diep in de SERP’s (pagina’s 2+) te beheersen. De timing was onduidelijk, maar het leek uit te rollen net voor Penguin 2.0 in de VS en mogelijk op dezelfde dag internationaal.
In de periode rond 9 mei waren er veel meldingen van een algoritme-update. De exacte aard van deze update was onbekend, maar veel sites rapporteerden een aanzienlijk verkeersverlies.
Panda # 25 - 14 maart 2013
Matt Cutts deed een vooraankondiging van een Panda-update op SMX West, en stelde dat het de laatste update zou zijn voordat Panda werd geïntegreerd in het kernalgoritme. De exacte datum was niet bevestigd, maar data trackers suggereren 13-3 en 14-3.
Panda # 24 - 22 januari 2013
Google kondigde de eerste officiële update van 2013 aan, waarbij 1,2% van de ondervraagde zoekopdrachten werd opgeëist. Dit leek niet gerelateerd aan een update rond 17-1 / 18-1 (die Google niet heeft bevestigd).
Google updates 2012
Panda #23 — December 21, 2012
Vlak voor de kerstvakantie rolde Google een nieuwe Panda-update uit. Ze noemden het officieel een “verversing”, wat 1,3% van de Engelse zoekopdrachten beïnvloedde. Dit was een iets hogere impact dan Panda nummer 21 en nummer 22.
Uitbreiding kennisgrafiek - 4 december 2012
Google heeft Kennis Grafiek functionaliteit toegevoegd aan niet Engelse zoekopdrachten, waaronder Spaans, Frans, Duits, Portugees, Japans, Russisch en Italiaans. Deze update was “meer dan alleen vertaling” en verbeterde KG-mogelijkheden.
Panda #22 - 21 november 2012
Na enkele verschillende signalen bevestigde Google de 22e Panda-update, die alleen op data gericht lijkt te zijn. Dit kwam vlak na een grotere, maar naamloze update rond 19 november.
Panda #21 - 5 november 2012
Google introduceerde de 21e Panda-update, ongeveer vijfenhalve week na Panda nummer 20. Deze update was naar verluidt kleiner en had een officiële invloed op 1,1% van de Engelse zoekopdrachten.
Pagina-indeling #2 - 9 oktober 2012
Google kondigde in januari een update aan voor de oorspronkelijke wijziging in het algoritme voor pagina-indelingen, die betrekking had op pagina’s met te veel advertenties boven de vouw. Het is onduidelijk of dit een algoritmeverandering of een Panda-stijl gegevensvernieuwing was.
Pinguin #3 - 5 oktober 2012
Nadat de suggestie was geopperd dat de volgende Penguin-update groot zou zijn, bracht Google een kleine Penguin-gegevensupdate uit, die “0,3% van de zoekopdrachten” beïnvloedde. De nummering van Penguin-updates is opnieuw opgestart, vergelijkbaar met Panda – dit was de derde Penguin-release.
Augustus / september 65-pack - 4 oktober 2012
Google publiceerde hun maandelijkse (tweemaandelijkse?) lijst van zoek hoogtepunten. De 65 updates voor augustus en september bevatten 7-resultaat-SERP’s, uitbreiding van de kennisgrafiek, updates voor de manier waarop “paginakwaliteit” wordt berekend en wijzigingen in de manier waarop lokale resultaten worden bepaald.
Panda #20 - 27 september 2012
Overlappend met de EMD-update werd een vrij grote Panda-update (algo + data) uitgerold, die officieel 2,4% van de zoekopdrachten beïnvloedde. Omdat de 3.X-serie vreemd werd, opteerden industriële bronnen ervoor om Panda-updates op volgorde te noemen (dit was de 20ste).
Exact-Match Domain (EMD) Update - 27 september 2012
Google kondigde een wijziging aan in de manier waarop exact-match-domeinen (EMD’s) werden afgehandeld. Dit leidde tot grootschalige devaluatie, waardoor de aanwezigheid van EMD’s met meer dan 10% daalde. Officieel heeft deze wijziging 0.6% van de zoekopdrachten heeft beïnvloed (op basis van volume).
Panda 3.9.2 (#19) - 18 september 2012
Google introduceerde nog een Panda-update, die alleen gegevens gerelateerd lijkt te zijn. Fluctuaties van de posities waren matig maar niet op een lijn met een grootschalige algoritme-update.
Panda 3.9.1 (#18) - 20 augustus 2012
Google heeft opnieuw een Panda-gegevensupdate uitgerold, maar de impact leek vrij beperkt te zijn. Omdat de Panda 3.0-serie geen cijfers over had , werd de nieuwe update 3.9.1 genoemd.
7-Resultaat SERP's - 14 augustus 2012
Google bracht een belangrijke wijziging aan in de top 10 van de zoekresultaten, waardoor deze gelimiteerd werden tot 7 resultaten voor veel zoekopdrachten. Onderzoek heeft aangetoond dat deze verandering in een paar dagen is doorgevoerd en uiteindelijk ongeveer 18% van de zoekwoorden heeft beïnvloed.
86-pakket juni/juli - 10 augustus 2012
Na een zomerpauze werden de zoekkwaliteitsprestaties van juni en juli uitgerold in één megapost. Belangrijke updates waren panda-gegevens en het vernieuwen van algoritmen, een verbeterde rangorde-ordeningsfunctie (?), Een positieverbetering voor “vertrouwde bronnen” en wijzigingen in siteclustering.
DMCA Penalty (Piraat) - 10 augustus 2012
Google kondigde aan dat ze sites met herhaalde auteursrechtschendingen zouden gaan bestraffen, waarschijnlijk via DMCA-verwijderingsverzoeken. Timing werd vermeld als “beginnend volgende week” (8/13?).
Panda 3.9 (#17) - 24 juli 2012
Een maand na Panda 3.8 introduceerde Google een nieuwe Panda-update. Rankings schommelden gedurende 5-6 dagen, hoewel geen enkele dag hoog genoeg was om op te vallen. Google claimde dat 1% van de zoekresuktaten werd beïnvloed.
Panda 3.8 (#16) - 25 juni 2012
Google rolde een nieuwe panda-gegevensvernieuwing uit, maar dit bleek alleen op data gebaseerd te zijn (geen algoritme veranderingen) en had een veel kleinere impact dan Panda 3.7.
Panda 3.7 (#15) - 8 juni 2012
Google introduceerde opnieuw een nieuwe Panda-gegevensupdate en beweerde dat minder dan 1% van de zoekopdrachten werd beïnvloed. Positie fluctuaties van gegevens suggereerde dat de impact aanzienlijk hoger was dan de eerdere Panda-updates (3.5 en 3.6).
39-pakket van mei - 7 juni 2012
Google bracht hun maandelijkse hoogtepunten in het zoeknetwerk uit, met 39 updates in mei. Belangrijke wijzigingen waren verbeteringen in de pinguin, betere linkschema-detectie, wijzigingen in het herschrijven van titels / snippets en updates voor Google Nieuws.
Penguin 1.1 (#2) - 25 mei 2012
Google heeft zijn eerste gerichte gegevensupdate uitgerold na de algoritme-update ‘Penguin’. Dit bevestigde dat Pinguin-gegevens buiten de hoofdzoekindex werden verwerkt, net als Panda-gegevens.
Kennisgrafiek - 16 mei 2012
In een belangrijke stap in de richting van semantisch zoeken, is Google begonnen met het uitrollen van ‘Knowledge Graph’, een in SERP geïntegreerd display dat een aanvullend object biedt over bepaalde mensen, plaatsen en dingen. De verwachting is dat er in de loop van de tijd ‘kennispanelen’ verschijnen op meer en meer SERP’s.
April 52-Pakket - 4 mei 2012
Google publiceerde in april informatie over 52 updates, inclusief wijzigingen die waren gekoppeld aan de “Pinguin” -update. Andere hoogtepunten waren een 15% grotere “basis” -index, verbeterde verwerking van paginering en een aantal updates voor sitelinks.
Panda 3.6 (#14) - 27 april 2012
Amper een week na Panda 3.5 introduceerde Google opnieuw een Panda-gegevensupdate. De implicaties van deze update waren onduidelijk en het leek erop dat de impact relatief klein was.
Penguin - 24 april 2012
Na weken van speculatie over een “te hoge optimalisatie straf”, bracht Google eindelijk de “Webspam-update” uit, die kort daarna “Penguin” werd genoemd. Pinguin heeft een aantal spamfactoren aangepast, waaronder keyword stuffing, en heeft een impact op naar schatting 3,1% van de Engelse zoekopdrachten.
Panda 3.5 (#13) - 19 april 2012
Midden in een drukke week voor het algoritme heeft Google een Panda-gegevensupdate geruisloos uitgerold. Een combinatie van wijzigingen maakte de impact moeilijk te meten, maar dit lijkt een vrij routine-update te zijn geweest met minimale impact.
Geparkeerde domein fout - 16 april 2012
Nadat een aantal webmasters positieverschuivingen hadden gerapporteerd, bevestigde Google dat een gegevensfout ertoe had geleid dat sommige domeinen ten onrechte werden behandeld als geparkeerde domeinen (en daardoor werden gedevalueerd). Dit was geen opzettelijke verandering van het algoritme.
50-pack van maart - 3 april 2012
Google heeft weer een reeks update hoogtepunten geplaatst, die in maart 50 wijzigingen omvatten. Deze omvatten de bevestiging van Panda 3.4, wijzigingen in ankertekst “scoren”, updates voor zoeken naar afbeeldingen en wijzigingen in hoe zoekopdrachten met lokale intentie geïnterpreteerd worden.
Panda 3.4 (#12) - 23 maart 2012
Google kondigde een nieuwe Panda-update aan, dit keer via Twitter terwijl de update werd uitgerold. Hun publieke verklaringen geven een schatting dat Panda 3.4 ongeveer 1,6% van de zoekresultaten beïnvloedde.
Video zoekkwaliteit - 12 maart 2012
Dit was geen algoritme-update, maar Google publiceerde een zeldzame blik in een zoekkwaliteit vergadering. Voor iedereen die geïnteresseerd is in het algoritme, biedt de video veel inhoud voor zowel het proces van Google als hun prioriteiten.
Venetië - 27 februari 2012
Als onderdeel van hun maandelijkse update noemde Google de codenaam ‘Venetië’. Deze lokale update leek agressievere organische resultaten te lokaliseren en lokale zoekgegevens beter te integreren. De exacte uitroldatum was onduidelijk.
40 februari-pakket (2) - 27 februari 2012
Google publiceerde aan het einde van de maand een tweede reeks “zoekkwaliteit hoogtepunten”, en claimde in februari meer dan 40 wijzigingen. Opvallende wijzigingen waren onder meer verschillende updates voor afbeeldingen en meerdere versheidsupdates (inclusief het verwijderen van 2 oude bits van het algoritme) en een Panda-update.
Panda 3.3 (#11) - 27 februari 2012
Google introduceerde een nieuwe post-“flux” Panda-update, die relatief van weinig invloed bleek te zijn. Dit kwam slechts 3 dagen na het 1-jarig jubileum van Panda, een ongekende levensduur voor een benoemde update.
17-pakket van februari - 3 februari 2012
Google heeft opnieuw een ronde “zoekkwaliteit hoogtepunten” uitgebracht (17 in totaal). Velen hadden betrekking op snelheid, versheid en spellingscontrole, maar een belangrijke aankondiging was nauwere integratie van Panda in de hoofdzoekindex.
Advertenties boven de vouw - 19 januari 2012
Google heeft hun algoritmen voor pagina layout bijgewerkt om sites met te veel advertentieruimte boven de “vouw” te devalueren. Eerder werd al vermoed dat een soortgelijke factor in het spel was bij Panda. De update had geen officiële naam, hoewel er door sommige SEO’s naar werd verwezen als “top zwaar”.
Panda 3.2 (#10) - 18 januari 2012
Google bevestigde een panda-gegevensupdate, hoewel gesuggereerd werd dat het algoritme onveranderd bleef. Het was onduidelijk hoe dit paste in het ‘Panda Flux’-schema van frequentere gegevensupdates.
Zoeken + uw wereld - 10 januari 2012
Google kondigde een radicale verandering in personalisatie aan: agressieve sociale gegevens en gebruikersprofielen van Google+ in SERP’s. Google heeft ook een nieuwe, prominente schakelknop toegevoegd om personalisatie uit te schakelen.
30 januari-pakket - 5 januari 2012
Google heeft 30 wijzigingen aangekondigd ten opzichte van de vorige maand, waaronder detectie van afbeelding zoeken bestemmingspagina-kwaliteit, meer relevante sitelinks, meer rich snippets en gerelateerde query-verbeteringen. De scheidslijn tussen een “algo update” en een “feature” werd wat vager.
Google updates 2011
10 december-pakket - 1 december 2011
Google schetste een tweede set van 10 updates en kondigde aan dat deze berichten elke maand zouden verschijnen. Updates omvatten verwante verfijningen van zoekopdrachten, geparkeerde domeindetectie, versheid van zoekopdrachten op blogs en versheid van afbeeldingen. De exacte datums van elke update werden niet verstrekt.
Panda 3.1 (#9) - 18 november 2011
Na Panda 2.5 ging Google een periode van ‘Panda Flux’ in, waarbij updates meer frequent kwamen en relatief klein waren. Sommige branche-analisten noemden de 3.1.1 update 3.1, hoewel er geen officiële 3.0 was. Voor de doeleinden van deze geschiedenis gaan we stoppen met het nummeren van Panda-updates, behalve voor wijzigingen met zeer grote impact op de zoekresultaten.
10-pakket updates - 14 november 2011
Deze was een beetje ongebruikelijk. In een poging transparanter te zijn, heeft Matt Cutts een bericht gepubliceerd met 10 recente algoritmische updates. Het is niet duidelijk wat de tijdlijn was en de meeste waren kleine updates, maar het gaf wel een verschuiving aan in de manier waarop Google algoritmeveranderingen communiceert.
Versheidsupdate - 3 november 2011
Google heeft aangekondigd dat een algoritme verandering versheid (nieuwe content) beloont en tot 35% van de zoekopdrachten zal beïnvloeden (bijna 3x de publiekelijk verklaarde impact van Panda 1.0). Deze update had voornamelijk invloed op tijdgevoelige resultaten, maar gaf een veel sterkere focus op recente inhoud.
Query-encryptie - 18 oktober 2011
Google heeft aangekondigd dat zoekopdrachten om privacyredenen worden versleuteld. Helaas heeft dit de verwijzingsgegevens voor organische zoekwoorden verstoord en wordt ‘onbekend’ voor organisch verkeer weergegeven. De aantallen nam in de weken na de lancering verder toe.
Matt Cutts tweette: “verwacht in de komende weken wat Panda-gerelateerde fluctuaties” en gaf een cijfer van “~ 2%”. Andere kleine Panda-updates vonden plaats op 03/10, 13/10 en 18/11.
Panda 2.5 (#7) - 28 september 2011
Na meer dan een maand heeft Google een nieuwe Panda-update uitgebracht. Specifieke details over veranderingen waren onduidelijk, maar sommige sites rapporteerden grootschalige verliezen.
516 Algo-updates - 21 september 2011
Dit was geen update, maar een geweldige openbaring. Google-CEO Eric Schmidt vertelde het Congres dat Google in 2010 516 updates heeft uitgebracht. De echte shock? Er werden meer dan 13.000 updates getest.
Pagineringelementen - 15 september 2011
Om problemen met crawl en duplicatie veroorzaakt door paginering op te lossen, introduceerde Google de rel = “next” en rel = “prev” -linkattributen. Google kondigde ook aan dat ze de automatische consolidatie en canonicalisatie voor “Alles weergeven” pagina’s hadden verbeterd.
Uitgebreide sitelinks - 16 augustus 2011
Na een tijdje te hebben geëxperimenteerd, heeft Google officieel uitgebreide site-links uitgerold, meestal voor merkvragen. Aanvankelijk waren dit 12-pakketten maar Google leek de uitgebreide site-links te beperken tot 6, kort na het uitrollen.
Panda 2.4 (#6) - 12 augustus 2011
Google rolde Panda internationaal uit, zowel voor Engelstalige zoekopdrachten wereldwijd als voor niet-Engelse zoekopdrachten, met uitzondering van Chinees, Japans en Koreaans. Google meldde dat dit 6-9% van de zoekopdrachten in de getroffen landen had beïnvloed.
Panda 2.3 (#5) - 23 juli 2011
Webmasters suggereerden dat Google opnieuw een nieuwe update introduceerde. Het was onduidelijk of er nieuwe factoren werden geïntroduceerd, of deze update was niet meer dan een update van de Panda-gegevens en rangschikkingsfactoren.
Google+ - 28 juni 2011
Na een aantal sociale media mislukkingen lanceerde Google een serieuze aanval op Facebook met Google+. Google+ draaide cirkels voor het delen van content en was nauw geïntegreerd in producten zoals Gmail. Vroege gebruikers maakten snel een account aan en binnen 2 weken bereikte Google+ 10 miljoen gebruikers.
Panda 2.2 (#4) - 21 juni 2011
Google bleef Panda-gerelateerde sites en gegevens bijwerken en versie 2.2 werd officieel erkend. Panda-updates gebeurden afzonderlijk van de hoofdindex en niet in realtime, wat doet denken aan de vroege Google Dans-updates.
Schema.org - 2 juni 2011
Google, Yahoo en Microsoft hebben gezamenlijk steun aangekondigd voor een geconsolideerde aanpak van gestructureerde gegevens. Ze creëerden ook een aantal nieuwe ‘schema’s’, in een klaarblijkelijke poging om verder te gaan naar nog uitgebreidere zoekresultaten.
Panda 2.1 (#3) - 9 mei 2011
In eerste instantie “Panda 3.0” genoemd, leek Google nog een nieuwe reeks veranderingen uit te rollen. Deze wijzigingen zijn niet gedetailleerd besproken door Google en leken relatief klein te zijn.
Panda 2.0 (#2) - 11 april 2011
Google introduceerde de Panda-update voor alle Engelse zoekopdrachten wereldwijd (niet beperkt tot Engelssprekende landen). Nieuwe signalen werden ook geïntegreerd, inclusief gegevens over sites die gebruikers rechtstreeks via de SERP’s of de Chrome-browser blokkeerden.
De +1 knop - 30 maart 2011
In reactie op de concurrentie van grote sociale sites, waaronder Facebook en Twitter, lanceerde Google de +1 knop (direct naast de resultaten links). Door te klikken op [+1] konden gebruikers de zoekresultaten beïnvloeden binnen hun sociale kring, zowel voor organische als betaalde resultaten.
Panda / Farmer - 23 februari 2011
Een grote algoritme-update trof websites hard, waardoor tot 12% van de zoekresultaten werd beïnvloed (een getal dat rechtstreeks van Google kwam). Panda leek websites te kraken op dunne inhoud, content farms, sites met hoge ad-to-content ratio’s en een aantal andere kwaliteitsproblemen. Panda rolde minstens een paar maanden achtereenvolgens uit en raakte Europa in april 2011.
Attribution Update - 28 januari 2011
Als reactie op opvallende spamgevallen heeft Google een update geïmplementeerd om contentbeoordeling beter te kunnen sorteren en schrapers te stoppen. Volgens Matt Cutts had dit ongeveer 2% van de vragen. Het was een duidelijke voorloper van de Panda-updates.
Overstock.com Straf - 1 januari 2011
Na een zeldzame reeks van gebeurtenissen resulteerde een openbaar uitje van duistere SEO-praktijken door de website Overstock.com in een zeer openbare Google-straf. JCPenney werd in februari getroffen door een penalty voor vergelijkbaar slecht gedrag. Beide situaties vormden een verschuiving in de houding van Google en voorspelden de Panda-update.
Google updates 2010
Negatieve beoordelingen - 1 december 2010
Na een uiteenzetting in de New York Times over hoe de e-commercesite DecorMyEyes op basis van negatieve recensies werd gerangschikt, maakte Google een zeldzame stap en paste het algoritme reactief aan op sites met vergelijkbare tactieken.
Sociale signalen - 1 december 2010
Google en Bing hebben bevestigd dat ze sociale signalen gebruiken bij het bepalen van de rangorde, inclusief gegevens van Twitter en Facebook. Matt Cutts bevestigde dat dit een relatief nieuwe ontwikkeling voor Google was, hoewel veel SEO’s al lang vermoedden dat dit zou gaan plaatsvinden.
Ogenblikkelijke voorbeelden - 1 november 2010
Er verscheen een vergrootglaspictogram in de zoekresultaten van Google, zodat zoekbezoekers snel een voorbeeld van bestemmingspagina’s rechtstreeks vanuit SERP’s konden bekijken. Dit betekende een hernieuwde focus voor Google op de kwaliteit, het ontwerp en de bruikbaarheid van bestemmingspagina’s.
Google Direct - 1 september 2010
Uitbreidingen op Google Suggesties, Google Instant gelanceerd, kwam weergave van zoekresultaten terwijl een zoekopdracht werd getypt. SEO’s waren overal spontaan verbouwereerd, na het besef dat de impact uiteindelijk vrij klein was.
Merkupdate - 1 augustus 2010
Hoewel het geen traditionele algoritme-update was, begon Google toe te staan dat hetzelfde domein meerdere keren in een SERP verscheen. Daarvoor waren domeinen beperkt tot 1-2 vermeldingen of 1 vermelding met ingesprongen resultaten.
Cafeïne (Uitrol) - 1 juni 2010
Na maanden testen heeft Google de Caffeine-infrastructuur uitgerold. Cafeïne verhoogde niet alleen de ruwe snelheid van Google, maar integreerde ook crawlen en indexeren veel strakker, wat resulteerde (volgens Google) in een 50% versere index.
Meidag - 1 mei 2010
Eind april en begin mei merkten webmasters aanzienlijke verliezen in long-tail verkeer. Matt Cutts bevestigde later dat May Day een algoritmeverandering was die invloed had op de long-tail. Sites met grootschalige dunne content leken vooral hard te worden geraakt, vooruitlopend op de Panda-update.
Google Places - 1 april 2010
Hoewel de pagina’s ‘Plaatsen’ in september 2009 zijn uitgerold, waren ze oorspronkelijk slechts een onderdeel van Google Maps. De officiële lancering van Google Places heeft het Local Business Center, de geïntegreerde Places-pagina’s beter heringericht met lokale zoekresultaten en een aantal functies toegevoegd, waaronder nieuwe lokale advertentie-opties.
Google updates 2009
Realtime zoeken - 1 december 2009
Deze keer was realtime zoeken voor echte Twitter-feeds, Google Nieuws, nieuw geïndexeerde inhoud en een aantal andere bronnen geïntegreerd in een real-time feed op sommige SERP’s. Bronnen bleven in de loop van de tijd uitbreiden, inclusief sociale media.
Caffeine (voorbeeld) - 1 augustus 2009
Google heeft een preview vrijgegeven van een enorme wijziging van de infrastructuur, ontworpen om het crawlen te versnellen, de index uit te breiden en indexering en rangschikking in bijna realtime te integreren. De tijdlijn overlapte maanden, met de definitieve uitrol die begon in de VS begin 2010 en duurde tot de zomer.
Vince - 1 februari 2009
SEO’s meldden een grote update die grote merken sterk leek te bevoordelen. Matt Cutts noemde Vince een ‘kleine verandering’, maar anderen vonden dat het ingrijpende implicaties op de lange termijn had.
Rel-canonical Tag - 1 februari 2009
Google, Microsoft en Yahoo hebben gezamenlijk de ondersteuning voor de Canonical Tag aangekondigd, waardoor webmasters canonicalization-signalen naar bots kunnen sturen zonder menselijke bezoekers te beïnvloeden.
Google updates 2008
Google Suggestie - 1 augustus 2008
Met een grote wijziging naar hun logo en een doos home pagina, introduceerde Google Suggest, waarbij voorgestelde zoekopdrachten worden weergegeven in een vervolgkeuzelijst onder het zoekvak wanneer bezoekers zoekopdrachten typen. Suggest zou later Google Instant aansturen.
Dewey - 1 april 2008
Eind maart en begin april leek er een grootschalige willekeur plaats te vinden, maar de details waren onduidelijk. Sommigen vermoedden dat Google eigen interne producten pushte, waaronder Google Books, maar het bewijs daarvan was beperkt.
Google updates 2007
Buffy - 1 juni 2007
Ter ere van Vanessa Fox die Google verleit, werd de “Buffy” -update uitgebracht. Niemand wist precies wat er gebeurde en Matt Cutts suggereerde dat Buffy slechts een opeenstapeling van kleinere veranderingen was.
Universele zoekopdracht - 1 mei 2007
Hoewel dit niet een typische algoritme update was, integreerde Google traditionele zoekresultaten met nieuws, video, afbeeldingen, lokale resultaten en andere branches, waardoor het formaat drastisch werd gewijzigd. De oude SERP met 10 lijsten was officieel geëindigd. Lang leve de oude 10-lijst SERP.
Google updates 2006
Vals alarm - 1 december 2006
Er was opschudding over een update in december, samen met enkele rapporten van belangrijke rangordewijzigingen in november, maar Google rapporteerde geen grote veranderingen.
Aanvullende update - 1 november 2006
Gedurende 2006 leek Google wijzigingen aan te brengen in de aanvullende index en hoe gefilterde pagina’s werden behandeld. Ze beweerden eind 2006 dat supplementair geen strafmaatregel was (zelfs als dat soms het geval was).
Google updates 2005
Grote papa - 1 december 2005
Technisch gezien was Big Daddy een infrastructuur update (zoals de meer recente ‘Caffeine’). Deze rolde gedurende een paar maanden uit, en is gestart in maart 2006. Big Daddy veranderde de manier waarop Google omging met canonicalisatie van URL’s, omleidingen (301/302) en andere technische problemen.
Google Lokaal / Kaarten - 1 oktober 2005
Na de lancering van het Local Business Center in maart 2005 en het aanmoedigen van bedrijven om hun gegevens bij te werken, heeft Google zijn Maps-gegevens samengevoegd in de LBC, in een beweging die uiteindelijk een aantal wijzigingen in de lokale SEO zou veroorzaken.
Jagger - 1 oktober 2005
Google heeft een reeks updates uitgebracht, voornamelijk gericht op links van lage kwaliteit, inclusief wederzijdse koppelingen, link farms en betaalde links. Jagger rolde in minstens 3 fasen uit, van september tot november 2005, met de grootste impact in oktober.
Gilligan - 1 september 2005
Ook wel de “Valse” -update genoemd, webmasters zagen veranderingen (waarschijnlijk gedurende de uitdraai), maar Google beweerde dat er geen belangrijke algoritme-update plaatsvond. Matt Cutts schreef een blogpost waarin hij uitlegde dat Google de indexgegevens (op dat moment) dagelijks update, maar Toolbar PR en enkele andere statistieken slechts eenmaal per 3 maanden.
XML-sitemaps - 1 juni 2005
Google heeft webmasters toegestaan XML-sitemaps in te dienen via Webmasterhulpprogramma’s, traditionele HTML-sitemaps te omzeilen en SEO’s directe (zij het minimale) invloed te geven op crawlen en indexeren.
Gepersonaliseerde zoekopdracht - 1 juni 2005
In tegenstelling tot eerdere pogingen van personalisatie, waarvoor aangepaste instellingen en profielen nodig waren, tikte de 2005-uitrol van gepersonaliseerde zoekopdrachten rechtstreeks in de zoekgeschiedenis van gebruikers om de resultaten automatisch aan te passen. Hoewel de impact in het begin klein was, zou Google de zoekgeschiedenis voor veel applicaties blijven gebruiken.
Bourbon - 1 mei 2005
“GoogleGuy” (waarschijnlijk Matt Cutts) kondigde aan dat Google bezig was met “iets van 3,5 veranderingen in de zoekkwaliteit.” Niemand wist zeker wat 0.5 van een verandering was, maar Webmaster World-leden speculeerden dat Bourbon veranderde hoe dubbele inhoud en niet-canonieke (www versus non-www) URL’s werden behandeld.
Allegra - 1 februari 2005
Webmasters zagen veranderingen in de rangschikking, maar de details van de update waren onduidelijk. Sommigen dachten dat Allegra de “sandbox” beïnvloedde, terwijl anderen dachten dat de LSI was geknepen. Bovendien speculeerden sommigen dat Google verdachte links begon te bestraffen.
Nofollow - 1 januari 2005
Om spam tegen te gaan en de kwaliteit van uitgaande links te regelen, introduceren Google, Yahoo en Microsoft gezamenlijk het kenmerk “nofollow”. Nofollow helpt bij het opschonen van links, inclusief spam-blogcommentaar. Hoewel dit geen traditionele algoritme-update is, heeft deze wijziging geleidelijk een aanzienlijke invloed op de linkgrafiek.
Google updates 2004
Google IPO - 1 augustus 2004
Hoewel het duidelijk geen algoritme-update is, een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van Google – Google verkocht 19 miljoen aandelen, haalde $ 1,67 miljard aan kapitaal op en stelde zijn marktwaarde in op meer dan $ 20 miljard. In januari 2005 zijn de aandelenprijzen van Google meer dan verdubbeld.
Brandewijn - 1 februari 2004
Google heeft een aantal veranderingen doorgevoerd, waaronder een enorme indexuitbreiding, Latent Semantic Indexing (LSI), meer aandacht voor de relevantie van de ankertekst en het concept van ‘link-buurten’. LSI breidde het vermogen van Google uit om synoniemen te begrijpen en bracht zoekwoordanalyse naar het volgende niveau.
Austin - 1 januari 2004
Wat Florida miste, kwam Austin binnen om op te ruimen. Google ging verder met het aanpakken van misleidende tactieken op pagina’s, waaronder onzichtbare tekst en vullen met META-tags. Sommigen speculeerden dat Google het “Hilltop” -algoritme in het spel bracht en de paginalelevantie serieus begon te nemen.
Google updates 2003
Florida - 1 november 2003
Dit was de update die updates (en waarschijnlijk de SEO-industrie) op de kaart zette. Veel sites verloren de positie en bedrijfseigenaars waren woedend. Florida klonk de doodsteek voor goedkope SEO-tactieken in de late jaren 90, zoals keyword stuffing, en maakte het spel een stuk interessanter.
Aanvullende index - 1 september 2003
Om meer documenten te indexeren zonder in te boeten op prestaties, splitste Google enkele resultaten in de ‘aanvullende’ index. De gevaren om resultaten te behalen werden aanvullend een veelbesproken SEO-onderwerp, totdat de index later werd gereïntegreerd.
Fritz - 1 juli 2003
De maandelijkse “Google Dans” kwam eindelijk ten einde met de “Frits” -update. In plaats van de index ongeveer ruwweg maandelijks te reviseren, stapte Google over naar een incrementele aanpak. De index verandert nu dagelijks.
Esmeralda - 1 juni 2003
Dit was de laatste van de reguliere maandelijkse Google-updates, omdat er een meer continu updateproces begon op te duiken. De “Google Dans” is vervangen door “Everflux”. Esmerelda heeft waarschijnlijk een aantal belangrijke wijzigingen in de infrastructuur aangekondigd bij Google.
Dominic - 1 mei 2003
Hoewel er in mei veel veranderingen werden waargenomen, was de precieze aard van Dominic onduidelijk. Google bots “Freshbot” en “Deepcrawler” hebben het web doorzocht en veel sites hebben terugvallen gerapporteerd. De manier waarop Google backlinks telde of rapporteerde leek drastisch te veranderen.
Cassandra - 1 april 2003
Google heeft gekeken naar enkele elementaire verbindingskwaliteitsproblemen, zoals massale koppelingen vanuit domeinen die mede-eigendom zijn. Cassandra had een grote impact op websites met verborgen tekst en verborgen links.
Boston - 1 februari 2003
Dit was de eerste Google-update, aangekondigd op SES in Boston. Oorspronkelijk was Google gericht op een grote maandelijkse update, dus de eerste paar updates waren een combinatie van algoritmewijzigingen en belangrijke indexvernieuwingen (de zogenaamde ‘Google Dans’). Naarmate updates frequenter werden, stierf het maandelijkse idee snel.
Google updates 2002
1e gedocumenteerde update - 1 september 2002
Voor ‘Boston’ (de eerste update) was er in het najaar van 2002 een grote verschuiving. De details zijn onduidelijk, maar dit bleek meer te zijn dan de maandelijkse Google Dans- en PageRank-update. Zoals een webmaster zei over Google: “ze verplaatsen het toilet midden in de stream”.
Google updates 2001
Geen updates
Er zijn in het jaar 2001 geen meldingen over updates bekend.
Google updates 2000
Google Toolbar - 1 december 2000
Door garantie voor SEO-argumenten in de toekomst te creëren, lanceerde Google de browserwerkbalk en daarmee Toolbar PageRank (TBPR). Zodra webmasters naar TBPR gingen kijken, begon de Google dans.
Alle informatie van bovenstande Google updates zijn met grote zorgvuldigheid vergaard en is eenvoudig terug te herleiden naar de belangrijkste websites binnen de SEO branche over dit onderwerp.
Mocht u desondanks van mening zijn dat er onjuistheden in dit overzicht zijn, kunt u dit melden via het contactformulier. Dit wordt zeer gewaardeerd.
Sociale media