Google rolt gemiddeld één a twee keer per maand algoritme updates uit die een flinke impact hebben op de zoekresultaten, maar niet alle updates hebben een even sterke invloed op de SERPs. Om je te helpen een bepaald “gevoel” bij Google’s belangrijkste algoritme veranderingen van de afgelopen jaren te krijgen, vind je hieronder een overzicht van de belangrijkste updates, straffen en penalties uitgerold in de afgelopen jaren, evenals een overzicht van de gevaren en preventieve tips.
We bespreken de volgende updates
- Panda update
- Penguin update
- Pirate update
- Hummingbird update
- Pigeon update
- Mobile friendly update
- Rankbrain update
- Possum update
- Fred update
1. Panda
Lanceringsdatum: 24 februari 2011
Uitrol: maandelijks
Doel: Het degraderen van websites met lage kwaliteit inhoud
Google Panda is een algoritme dat wordt gebruikt om aan de kwaliteit van de inhoud van webpagina’s een score toe te kennenen websites met lage kwaliteit teksten, spam, of dunne inhoud te degraderen. Aanvankelijk was Panda een filter in plaats van een deel van Google’s kern-algoritme, maar in januari 2016 werd het officieel opgenomen in het algoritme. Hoewel dit niet betekent dat Panda nu real time wordt toegepast op de zoekresultaten, geeft het aan dat gefilterd worden door en herstellen van Panda nu sneller gebeurt dan voorheen.
Gevaren
- Gekopieerde inhoud
- Plagiaat
- Dunne inhoud
- Gebruikers gegenereerde spam
- Overmatig gebruik van zoekwoorden
- Slechte gebruikerservaring
2. Penguin (Pinguin)
Lanceringsdatum: 24 april 2012
Uitrol: 25 mei 2012; 5 oktober 2012; 22 mei 2013; 4 oktober 2013; 17 oktober 2014; 27 september 2016; 6 oktober 2016; daarna real time
Doel: Het degraderen van websites met spammy, manipulatieve linkprofielen
Google Penguin is gericht op het identificeren en devalueren van websites met onnatuurlijke linkprofielen, met het doel de zoekresultaten te spammen met behulp van manipulatieve linktactieken. Sinds eind 2016 is Penguin onderdeel van het algoritme en werkt real-time, wat betekent dat de penalties nu sneller worden toegepast, en het herstel ook minder tijd in beslag neemt.
Gevaren
- Backlinks van slechte kwaliteit “spammy” websites
- Backlinks van websites die puur zijn bedoeld voor linkbuilding
- Backlinks van websites met irrelevante onderwerpen
- Betaalde backlinks
- Backlinks met over-geoptimaliseerde ankterteksten
3. Pirate (Piraat)
Lanceringsdatum: augustus 2012
Uitrol: oktober 2014
Doel: Het degraderen van websites die het auteursrecht schenden
Google’s Pirate update is ontworpen om te voorkomen dat websites die keer op keer inbreuk maken op auteursrechtrapporten, een goede positie in de zoekresultaten verkrijgen. De meerderheid van de getroffen websites zijn relatief grote en bekende websites die illegale inhoud voor bezoekers gratis publiceren, zoals films, muziek en boeken, met name torrent sites. Het is zelfs voor het sterke Google nog altijd niet mogelijk om de vele nieuwe websites met illegale inhoud die dagelijks verschijnen allen te degraderen.
Gevaren
- Illegale inhoud
- Hoog volume van inbreuk op auteursrecht
4. Hummingbird (Kolibrie)
Lanceringsdatum: 22 augustus 2013
Uitrol: –
Doel: Het produceren van meer relevante zoekresultaten door een beter begrip te verkrijgen van de betekenis achter queries
Google Hummingbird is een belangrijke algoritme verandering die te maken heeft met het interpreteren van zoekopdrachten, (in het bijzonder langere, converserende zoekopdrachten) en het geven van zoekresultaten die overeenkomen met de intentie van de zoeker, in plaats van individuele zoekwoorden in de query.
Terwijl zoekwoorden binnen de vraag van belang blijven, voegt Hummingbird meer kracht toe aan de betekenis achter de query als een geheel. Het gebruik van synoniemen is ook geoptimaliseerd in Hummingbird; in plaats van de resultaten van de lijst met de exacte zoekwoorden, toont Google meer themagerelateerde resultaten in de SERP’s die niet noodzakelijkerwijs de trefwoorden uit de query in de inhoud hebben.
Gevaren
- Exact zoekwoord targeting
- Overmatig gebruik van zoekwoorden
5. Pigeon (Duif)
Lanceringsdatum: 24 juli 2014
Uitrol: 22 december 2014 (Groot Gritannië, Canada en Australië)
Doel: Het produceren van hoge kwaliteit en relevante lokale zoekresultaten
Google Pigeon (momenteel van invloed op zoekopdrachten in het Engels) heeft de zoekresultaten dramatisch veranderd. Google geeft zoekopdrachten waarbij de locatie van de gebruiker een rol speelt. Volgens Google maakt Pigeon nauwere verbanden tussen het lokale algoritme en het kern-algoritme, wat betekent dat gelijke SEO factoren worden gebruikt om lokale en niet-lokale Google-resultaten te rangschikken. Deze update maakt ook gebruik van de locatie en de afstand als een belangrijke factor in de rangschikking van de resultaten.
Pigeon heeft geleid tot een aanzienlijke (ten minste 50%) daling van het aantal queries van lokale vermeldingen, gaf een ranking impuls aan lokale adresboeken, en verbond Google Web Search en Google Maps op een meer samenhangende manier.
Gevaren
- Slecht geoptimaliseerde pagina’s
- Onjuiste configuratie van een Google Mijn Bedrijf-pagina
- NAP inconsistentie
- Gebrek aan vermeldingen in adresboeken (indien van toepassing)
6. Mobile Friendly (Mobiel vriendelijk)
Lanceringsdatum: 21 april 2015
Uitrol: –
Doel: Mobiel vriendelijke pagina’s een boost geven in de mobiele zoekresultaten ten opzicht van scorende pagina’s die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten
Google’s Mobile Friendly Update (aka Mobilegeddon) is bedoeld om ervoor te zorgen dat pagina’s geoptimaliseerd voor mobiele apparaten aan de top komen te staan van de mobiele zoekresultaten en vervolgens pagina’s die niet mobiel vriendelijk zijn te degraderen. Desktop zoekopdrachten worden door deze update niet beïnvloed.
Mobiele vriendelijkheid wordt bekeken op pagina-niveau, wat betekent dat een individuele pagina van de website kan worden beschouwd als mobiele vriendelijk en naar boven wordt geplaatst in de zoekresultaten, terwijl andere pagina’s niet slagen voor deze test.
Gevaren
- Het ontbreken van een mobiele versie van de pagina
- Onjuiste configuratie van viewport
- Onleesbare inhoud
- Plugin gebruik
7. RankBrain
Lanceringsdatum: 26 oktober 2015
Uitrol: –
Doel: Betere zoekresultaten leveren gebaseerd op relevantie en machine leren
RankBrain is een machine leersysteem dat Google beter helpt bij het ontcijferen van de betekenis achter queries en best bijpassende zoekresultaten te leveren in antwoord op deze zoekopdrachten.
Hoewel er een query verwerkend onderdeel aanwezig is binnen RankBrain, zit er ook een ranking onderdeel in (toen RankBrain voor het eerst werd aangekondigd, noemde Google het de op twee na belangrijkste ranking factor). Vermoedelijk kan RankBrain op de een of andere manier samenvatten waar een pagina over gaat, de relevantie binnen de zoekresultaten evalueren en zelf leren met de tijd nog relevantere zoekresultaten te geven.
De algemene opvatting is dat RankBrain, voor een deel, afhankelijk is van de traditionele SEO factoren (links, on-page optimalisatie, etc.), maar kijkt ook naar andere factoren die vraag-specifiek zijn. Daarna identificeert het de relevantie functies op de pagina’s in de index, en sorteert de resultaten respectievelijk de SERPs.
Gevaren
- Gebrek aan vraag-specifieke relevantie functies
- Slechte gebruikerservaring
8. Possum (Buidelrat)
Lanceringsdatum: 1 september 2016
Uitrol: –
Doel: Betere diverse zoekresultaten leveren gebaseerd op de locatie van de zoeker en het zakelijke adres
De Possum-update is de naam voor een aantal recente wijzigingen in Google’s lokale ranking filter. Na Possum geeft Google meer gevarieerde resultaten afhankelijk van de fysieke locatie van de zoeker (hoe dichter je bij een bepaald zakelijk fysiek doel bent, hoe meer kans dat je deze zult zien verschijnen bij de lokale zoekresultaten) en de formulering van de vraag (zelfs variaties in de buurt leveren nu verschillende resultaten).
Enigszins paradoxaal, Possum gaf ook een impuls aan bedrijven die buiten het fysieke gebied waren. (Voorgaand, als een bedrijf niet fysiek was gevestigd in de stad, werd deze nauwelijks opgenomen in de lokale resultaten, maar nu is dit niet meer het geval.) Bovendien, bedrijven die een adres met een ander bedrijf of een soortgelijk bedrijf delen, kunnen nu worden gedegradeerd in de zoekresultaten.
Gevaren
- Het delen van een fysiek adres met een vergelijkbaar bedrijf
- Concurrenten met een andere bedrijfsadres dichter bij de locatie van de gebruiker
9. Fred (Fret)
Lanceringsdatum: 8 maart 2017
Uitrol: –
Doel: Het filteren van lage kwaliteit zoekresultaten die als belangrijkste doel hebben om ads en affiliate-inkomsten te genereren
De laatst bevestigde update van Google, Fred kreeg zijn naam van Google’s Gary Illyes, die gekscherend suggereerde dat alle updates de naam “Fred” krijgen. Google bevestigde dat deze update heeft plaatsgevonden, maar weigerde om specifieke kenmerken ervan te bespreken door gewoon te stellen dat de sites die door Fred zijn bestraft zich niet aan Google’s richtlijnen voor webmasters hebben gehouden. Uit studies van de getroffen websites blijkt echter dat de overgrote meerderheid van deze websites (meestal blogs) lage kwaliteit artikelen verspreiden over een breed scala aan onderwerpen die meestal zijn gemaakt met als doel het genereren van advertentie en affiliate-inkomsten.
Gevaren
- Lage kwaliteit en ad gerichte inhoud
- “Dunne” en affiliate-zware inhoud
Sociale media