Zoekmachine optimalisatie is per definitie absoluut niet ‘snel’ of ‘eenvoudig’. Veel SEO onderdelen vergen veel tijd en moeite – denk aan het mobiel maken van een website, de linkbuilding, of een site verhuizen naar HTTPS. Maar, er zijn een aantal SEO tweaks die zowel snel als erg effectief zijn. In dit artikel vindt u de top 10 lijst van de meest waardevolle SEO oplossingen die in minder dan een uur te doen zijn.
Deze eenvoudige tips leiden de website niet naar de top van Google als de meer tijd in beslag nemende (maar noodzakelijke) onderdelen van het SEO optimalisatie proces worden verwaarloosd. Maar in combinatie met de belangrijkste inspanningen, maken deze zeker het verschil in de zichtbaarheid en hoeveelheid binnenkomend verkeer en geven de noodzakelijke verhoging van de posities.
1. Zorg voor een sitemap
De aanwezigheid van een sitemap is cruciaal voor iedere website. De sitemap vertelt zoekmachines over de site-structuur en alle belangrijke pagina’s die moeten worden doorzocht, geïndexeerd en gerangschikt in de zoekresultaten. Een schone, regelmatig bijgewerkte sitemap heeft ook minder voor de hand liggende voordelen. Bij het onmiddellijk toevoegen van nieuwe content, worden nieuwe pagina’s sneller geïndexeerd; dus als deze pagina’s later extern door anderen worden gekopieerd, weten de zoekmachines dat de uwe origineel was!
Bij een grotere website die regelmatig wordt bijgewerkt, is de kans groot dat er een plug-in wordt gebruikt voor het maken en bijwerken van een dynamische sitemap. Indien dit nu niet wordt gedaan, is het nummer 1 advies om de sitemap direct te bekijken en ervoor te zorgen dat alle belangrijke pagina’s te vinden zijn, waaronder de gewijzigde en nieuwe pagina’s.
Als u zeker bent dat de sitemap de belangrijkste pagina’s bevat, controleert u deze vervolgens op fouten in Google Search Concole. Dit kunt u doen door in te loggen op uw Search Console account en naar Crawlen > Sitemaps te gaan. Bovenaan rechts vindt u de Toevoegen / Test Sitemap knop. Voer de URL van de sitemap in en klik vervolgens op Test:
Wanneer de test is voltooid, kunt u de resultaten bekijken door te klikken op Testresultaat weergeven. Mocht Google eventuele fouten constateren bij het ontleden van uw sitemap (als dat het geval is, ziet u een lijst van vastgestelde problemen), worden deze aansluitend weergegeven. Als de test succesvol is, krijgt u de melding: gefeliciteerd! Uw sitemap voldoet en is klaar om te worden geupload.
Tot slot, mocht u dit nog niet hebben gedaan, ga dan verder en verzend uw sitemap naar Google. Het enige wat u nog hoeft te doen is drukken op de blauwe knop Verzenden.
2. Controleer de Robots.txt
Wat kan er nou mis gaan met een robots.txt-bestand? Het antwoord is veel meer dan aanvankelijk werd gedacht. Voorbeelden hiervan zijn webmasters die achteloos een disallow regel creëren voor “/” (alle pagina’s die er zijn), om een aantal oudere pagina’s te blokkeren uit angst voor ongewilde dubbele teksten (in plaats van een redirect of een canonieke te plaatsen).
Een minder dramatisch (maar veel vaker voorkomend) scenario is wanneer JavaScript en CSS worden geblokkeerd voor zoekmachines. Als dat gebeurt, zal de zoekmachine niet in staat zijn om toegang te krijgen en laad het CSS; voor responsief ontworpen websites niet, hetgeen betekent dat de zoekmachines niet in staat zijn om er achter te komen of de website mobiele vriendelijk is en dus lager (of helemaal niet) in mobiel zoeken en de desktop versie te vinden is.
Om te controleren of belangrijke pagina’s en onderdelen worden geblokkeerd, wilt u de robots instructies opnieuw beoordelen. De snelste manier om dat te doen is in Google Search Console onder Crawlen > Robots.text tester. Geef hier een aantal willekeurige pagina’s op en test of de robots.txt onderdelen op deze pagina’s blokkeert.
Als wordt ontdekt dat een aantal van belangrijke HTML-pagina’s worden geblokkeerd, moet de allow-regel worden toegevoegd die de disallow regel overschrijft. Mocht CSS en JavaScript niet worden toegestaan, is de eenvoudigste oplossing Google de website te laten doorzoeken om de site in de toekomst tegen soortgelijke problemen te beschermen (aanbevolen door Google’s eigen Gary Illyes). De oplossing ligt in slechts 3 regels aan uw robots.txt-bestand toe te voegen:
User-Agent: Googlebot
Allow: .js
Allow: .cssDeze 3 regels kunnen handmatig worden toegevoegd.
3. Check de website op technische fouten
Een site audit is een van de beste snelle SEO controles om uit te voeren. Veel technische zaken die vallen onder de technische SEO nemen een behoorlijke tijd in beslag voordat vastgesteld kan worden dat alles perfect is. Bovendien is er geen limiet aan een technisch perfecte website. Validatiefouten zijn niet het belangrijkste onderdeel en bijna iedere website heeft deze. Toch zijn er een aantal on-site factoren die belangrijker zijn dan anderen voor zoekmachines. Hierbij valt te denken aan:
- pagina’s met 404 fouten
- vaste www en niet www versies
- http en https kwesties
- gebroken links
Het is slechts een paar minuten werk om deze fouten op te sporen en te corrigeren.
4. Test en verbeter de laadsnelheid van pagina’s
Pagina snelheid is een van de weinige factoren waarvan officieel door Google is bevestigd dat deze wordt gebruikt voor de rangschikking van pagina’s in de zoekresultaten. Naast zoekmachine optimalisatie heeft de laadtijd van een pagina enorme impact op de gebruikerservaring en conversies. Volgens recent onderzoek kan 1 seconde langere laadtijd, leiden tot maximaal 7{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} minder conversies.
Het goede nieuws is dat pagina snelheid eenvoudig te controleren en te optimaliseren is. Op het internet zijn voldoende tools aanwezig om de laadtijd van een website te controleren.
5. Vraag zoekmachines om opnieuw uw website te indexeren
Zijn er wijzigingen aan de website gemaakt? Dan is de kans groot dat het zal een tijdje zal duren voordat Google deze opmerkt. Maar, wachten tot Google deze ziet, is niet nodig – het is mogelijk om expliciet aan Google te vragen de website opnieuw te lezen en de pagina’s te controleren op veranderingen en deze onmiddellijk mee te laten nemen in de resultaten.
Het enige wat u hoeft te doen is inloggen op Google Search Console en ga naar Crawl > Fetchen als Google. Voer de URL van de pagina die u opnieuw wilt opnieuw crawlen (of laat het veld leeg als u wilt dat Google de home pagina indexeert) en klik vervolgens op Fetch.
Opmerking*
De opdracht moet de status volledig of alleen 1 URL indexeren meekrijgen, via de keuzemogelijkheid. Als Googlebot de pagina met succes kan ophalen, klikt u op de start knop om Google opdracht te geven de pagina of gehele website opnieuw te indexeren.
U kunt indienen of de exacte URL opnieuw worden gecrawld (maximaal 500 URL’s per week), of de URL en alle pagina’s waarnaar deze (tot 10 per maand). Als u kiest voor het laatste, zal Google deze URL gebruiken als uitgangspunt bij het indexeren van inhoud van uw site en zal via de interne links de rest van de pagina’s worden doorzocht. Google garandeert niet dat alle pagina’s binnen de website worden geïndexeerd, maar als de website niet erg groot is, zullen doorgaans alle pagina’s opnieuw worden geïndexeerd.
6. Vermijd dubbele inhoud
Dubbele inhoud is een van de SEO kwesties die uw website een ernstige bestraffing kan opleveren – maar ook een die verrassend gemakkelijk te herkennen en op te lossen is.
Komt de dubbele inhoud alleen voor in de titels en/of beschrijvingen, of bevatten gehele pagina’s dubbele inhoud? Mocht het de eerste optie zijn, is het herschrijven van de titels en beschrijvingen voldoende.
Als er ook dubbele inhoud aanwezig is in de teksten is een andere aanpak nodig. Meestal ligt de oplossing in een 301 redirect of in het gebruik van een rel = canonical tag waarin wordt aangegeven aan Google welke van de pagina’s met dubbele inhoud de belangrijkste is.
7. Optimaliseer titels en beschrijvingen (snippets) voor klikken
Deze tactiek kan een zeer effectieve CTR booster zijn – en het zijn slechts een paar kleine veranderingen die maar een paar minuten tijd in beslag nemen. Uit recent onderzoek blijkt dat optimalisatie van een enkele titel en meta description de doorklik ratio van de gehele website met maar liefst 20{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} kan verbeteren.
Er zijn tal van manieren om de snippet te optimaliseren voor meer klikken. Misschien wilt u de lage prijs, de leversnelheid of de waarden die het merk onderscheidt van anderen (zoals bijvoorbeeld lokaal geproduceerde producten of het zijn van een non-profit organisatie) vermelden.
Neem eens een kijkje bij de advertenties van concurrenten en bekijk of er opvallende onderdelen zijn. Vergeet vervolgens niet om uw zoekwoorden en varianten van anderen te gebruiken – en denk aan zoekmachine bots als ook aan menselijke zoekers.
8. Laat u inspireren door de inhoud van concurrenten
U heeft de “content is king” uitspraak waarschijnlijk al duizend keer gehoord. En dat is het min of meer ook als er goed over wordt nagedacht. Maar dat betekent niet dat een creatieve genie nodig is voor ideeën over virale inhoud. Het gehele internet staat hiervoor ter beschikking, vol met inhoud die het uitzonderlijk goed heeft gedaan binnen alle branches.
Hier is de truc: Web monitoring tools, zoals Google Alerts, kunnen enorme hoeveelheden tijd besparen bij het ontdekken van ideeën over nieuwe content.
9. Snelle backlink evaluatie
Backlink evaluatie is niet altijd snel. Er zijn tal van evaluatie tips, trucs en geavanceerde hoe-te-doen aanwezig die, laten we eerlijk zijn allen zeer tijdrovend zijn. Een snelle evaluatie zal minder volledig te zijn, maar de kans is groot dat het bijna 90{6044b664d7609dd35dffb9310424c2adb2c1cf0b3a6d824db6da4468a1146bf2} van de potentieel gevaarlijke links opspoort die er toe kunnen leiden dat zoekmachine sancties opleggen en ze kosten slechts een paar minuten tijd.
10. Zoek merkvermeldingen en zet deze om in linken
Linkbuilding campagnes zijn doorgaans tijdrovend en arbeidsintensief, maar er is in ieder geval één linkbuilding tactiek waarbij het mogelijk is snel goede backlinks te verkrijgen. Het enige wat u hoeft te doen is het opzetten van een nieuwe signalering in een Web monitoring tool zoals bijvoorbeeld Awario, met de eigen merk- en productnamen als opgegeven zoekwoorden (zorg ervoor dat u niet de URL van uw site vermeldt). Binnen een paar minuten, zal het dashboard gevuld zijn met vermeldingen van deze zoekwoorden over het gehele internet. Vind die vermeldingen die geen link hebben naar uw website en neem contact op met de webmaster met het verzoek een link plaatsen naar uw website. Aangezien de website toch al wordt vermeld, is dit meestal geen probleem.
Dit waren onze top 10 snelle SEO aanpassingen die echt een verschil in de rankings kunnen maken. In combinatie met lange termijn SEO inspanningen (zowel on- als off-site), kunnen deze aanpassingen wonderen verrichten om een website hoger in de SERP’s te krijgen, met name als deze nog nooit zijn toegepast.
Sociale media