Google Penguin update 2012

  • 31 mei 2012
  • SEO
postthumb-2

Na de introductie van de Google Pinguin update van de maand mei 2012, waarvan de gevolgen in Nederland zichtbaar werden in de maanden juni en juli 2012, lijkt het net alsof er nog altijd geen oplossing is gevonden is voor een nieuwe zoekmachine optimalisatie strategie. Daarnaast is er op zoekmachine optimalisatie forums wereldwijd nog steeds paniek. Er zijn helaas zogenaamde zoekmachine optimalisatie specialisten die proberen nog meer paniek te zaaien of zelf een voordeel proberen te behalen uit deze paniek. Dit zijn de zogenaamde wereldverbeteraars, die het beste jongetje van de klas willen spelen in seo forums. Om al deze voorgaande redenen wordt er veel onzin en onwaarheden geschreven over de oplossingen met betrekking tot. de Google Pinguin update.

Wat werkt en wat werkt niet na de Pinguin update?

De echte waarheid is dat de Panda en Pinguin update (tijdelijk) zoekmachine optimalisatie hebben verlamd en dat geen enkele zoekmachine optimalisatie specialist in de wereld op dit moment zeker weet welke strategie te volgen. Er is op dit moment even geen duidelijke bewezen strategie meer om vaste posities binnen de top tien van Google te behalen.

Veel zoekmachine optimalisatie specialisten verkondigen dat alleen met kwaliteit teksten een top tien positie te behalen is. Deze stelling is onjuist want in de top tien kom ik regelmatig, op belangrijke commerciële zoekwoorden, pagina’s tegen met uitsluitend linken over één onderwerp, zoals bijvoorbeeld startpagina’s, die bijna tot geen teksten laten zien. Daarnaast kom ik veel webwinkels tegen in de top tien met weinig tot geen tekst of niet goed leesbare teksten die uitsluitend zijn geschreven om hoger te verschijnen in de zoekresultaten van de zoekmachines.

In de afgelopen maanden zij wij bezig geweest met het testen en analyseren van verschillende zoekmachine optimalisatie strategieën. Deze testen lijken sterk op laboratorium testen. Steeds wordt een element aangepast en het resultaat afgewacht. Deze testen kosten veel tijd maar hebben uiteindelijk een aantal interessante gegevens opgeleverd.

AdWords.

Voorafgaand aan wat wel en niet werkt, wil ik nog even dit kwijt over Google. Verreweg de grootste bron van inkomsten van Google, komen uit AdWords, ik meen ergens gelezen te hebben zelfs 97%. Google is dus niet geheel onafhankelijk en heeft er dus belang bij om af en toe flink de mixer in de zoekresultaten te zetten. Daarnaast floreren de inkomsten uit AdWords bij het zaaien van paniek door Google. Een voorbeeld hiervan: Matt Cutts van Google vertelde letterlijk tijdens de SES in San Francisco op 15 augustus jl. dat je de volgende Google Pinguin update niet moet willen! Het lijkt net alsof Google tegen alle commerciële websites in de wereld roept: “Ga maar een AdWords campagne voeren” en betaal ons voor iedere klik die wordt gedaan!

Overoptimalisatie.

Daarnaast heeft Google in het verleden altijd gezegd tegen website optimalisatie specialisten dat een website in principe niet overgeoptimaliseerd kan zijn. Sterker nog, Google gaf aan dat de zoekmachine blij was met deze optimalisatie, zodat het eenvoudiger was websites te vinden op de ingegeven zoektermen. Zoals nu blijkt is Google hierover plotseling 180 graden van deze gedachte afgeweken.

Verbeteren van de zoekresultaten met kwaliteit websites.

Gezien de grootte van de impact die de Panda en de Pinguin update heeft gehad op goede kwaliteit commerciële websites, spreek ik tegen, dat zoals Google zegt dat de zoekmachine de kwaliteit van de gevonden websites voor de bezoekers wil verbeteren. Het lijkt wel alsof Google, voordat er een definitief een halt wordt toegeroepen door overheden en er waarschijnlijk mega boetes gaan volgen, nog even snel het internet flink wil uitknijpen om zo veel mogelijk geld binnen te halen. Google heeft een monopolie positie en probeert dit naar mijn mening zo veel mogelijk op niet ethische manieren te misbruiken. Kijk alleen eens naar de eigen websites van Google. Denk een Google analytics, Google plus, Google shopping, Google books etc. Dit zijn allemaal websites die zijn ontwikkeld om gebruikers op de websites van Google te laten komen en deze er zo lang mogelijk te houden.

Kijk maar eens kritisch naar de huidige zoekresultaten. De Pinguin update (maar ook Panda) werd niet alleen gemaakt om slechte kwaliteit zoekresultaten te verbeteren en de zogenaamde spam websites uit de zoekresultaten te krijgen. Deze updates zijn gemaakt om zoekmachine optimalisatie wreed een halt toe te roepen en om zo veel mogelijk paniek te zaaien in de hoop dat alle zoekmachine optimalisatiebedrijven in de wereld er mee gaan stoppen. Het ironische hieraan is dat Google niet alleen spam websites heeft gestopt, maar dat deze updates tevens hoge kwaliteit websites en zelfs websites met merknamen uit de zoekresultaten heeft weggevaagd en tegelijkertijd black hat spam websites enorm heeft doen laten stijgen! Op die manier probeert Google de zoekresultaten te manipuleren zodat deze bedrijven genoodzaakt worden om (tijdelijk) AdWords te gaan gebruiken en Google moeten betalen.

Google is geen bedrijf dat rekening houdt met anderen, het is een onderneming die op dit moment een monopolie positie heeft en deze positie flink misbruikt. Voor Google is er geen goede zoekmachine optimalisatie want door zoekmachine optimalisatie verliest Google dagelijks omzet. Ieder bedrijf die goed gevonden wordt in het organische gedeelte van de zoekresultaten, is voor Google een onderneming die in de toekomst geen gebruik van AdWords zal gaan maken. Goede zoekmachine optimalisatie bestaat dus niet voor Google! Dus voor mij zijn alle verhalen over hoe Google de kwaliteit van de zoekresultaten wil verbeteren, klinkklare onzin!

Door de monopolie positie van Google, verwachten mensen automatisch dat Google altijd het juiste doet voor iedereen. De waarheid is dat Google een gigantisch groot bedrijf is die doorlopend probeert te bewerkstelligen dat mensen inhoud, geplaatst door Google, lezen.

In de geschiedenis hebben zoekmachine optimalisatie specialisten en website beheerders altijd samengewerkt met Google. Google heeft deze groep, met de laatste updates een flinke trap in de rug gegeven. De enige manier om te overleven is het spelletje met Google mee te spelen. Ja, het klopt helemaal, Google dicteert ons inmiddels hoe een website gemaakt moet worden en in elkaar moet steken anders doet je website niet mee in de zoekresultaten en word je niet gevonden. Je zou Google ook gewoon kunnen vergeten en je website vindbaar kunnen maken in bijvoorbeeld Bing of Yahoo. Het probleem hierbij is echter dat je naar verwachting weinig tot geen bezoekers meer op je website zult krijgen.

Ik kijk uit naar de mooie dag dat Google echt de beslissing neemt om voor kwaliteit binnen de zoekresultaten te gaan. Helaas is die dag niet vandaag.

Na mijn hart gelucht te hebben is het nu tijd om te kijken wat er wel werkt om opnieuw hogere resultaten binnen de zoekresultaten te krijgen voor de belangrijke zoekwoorden relevant aan het onderwerp van je website.

Website optimalisatie.

Er zijn een aantal belangrijke elementen die je in gedachten moet houden als je bezig bent met on-site website optimalisatie.

Maak je metadata minder voor de hand liggend.

Als je bezig gaat met het opnieuw schrijven van de metadata titel en omschrijving, schrijf deze dan minder voor de hand liggend. Dit is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Als je zoekwoord “brood is slecht” is, schrijf dan niet in de titel “brood is slecht” maar “de echte redenen waarom brood slecht is”. Dit ziet er namelijk veel natuurlijker uit.

Het plaatsen van zoekwoorden in de teksten.

Het zoekwoord mag niet vaker voorkomen dan één a twee procent zijn. Het is belangrijkste is om het zoekwoord in de eerste en de laatste zin van de tekst te plaatsen.

Zorg dat er media en sociale aspecten op je pagina aanwezig zijn.

Het beste is om op de belangrijkste pagina’s, een afbeelding, een youtube video en een link naar sociale media te plaatsen. Dit werkt erg goed.

Zorg dat iedere pagina een link naar elkaar heeft.

Zorg dat de home pagina een link heeft naar pagina twee, dan pagina twee naar pagina drie en zo verder. Zorg dat de laatste pagina een link heeft naar de home pagina. Dit zorgt ervoor dat er een gesloten cirkel komt van linken binnen je website.

Link naar websites met dominantie over het relevante onderwerp.

Link naar 2 dominante websites over hetzelfde onderwerp op je home pagina. Bijvoorbeeld, gaat je website over gezondheid, zorg dan dat je een link plaatst naar een website die over gezondheid gaat zoals bijvoorbeeld gezondheidsnet.nl. Dit geeft je website goede kwaliteit uitgaande linken.

De hoeveelheid woorden in de teksten binnen je website maken geen verschil.

Het is niet nodig om vijf of meer teksten te schrijven van meer dan duizend woorden op iedere pagina binnen je website. Er zijn veel websites die een hoge positie hebben en op de eerste pagina staan die dit niet hebben. Uit ervaring blijkt dat teksten met minimaal 300 woorden voldoende zijn.

Exacte zoekwoorden in het domein.

Veel mensen denken dat domeinen met de zoekwoorden in de domeinnaam moeilijk zijn om te vinden. Als je een goed zoekwoordenonderzoek doet, zijn deze nog altijd prima vindbaar. Wel heeft Google recentelijk de toekenning van gewicht aan de domeinnamen met de laatste updates verlaagd. Het is dus niet meer vanzelfsprekend dat een domein met het relevante zoekwoord in de naam automatisch in de top vijf van de zoekresultaten verschijnt.

Goed werkende teruglinks.

Op dit moment zijn er veel strategieën die werken. Hieronder volgen een aantal tips.

Weblogs en artikel marketing netwerken zijn nog altijd een zeer goede linkbuilding strategie.

Hoge pagerank (PR) artikel websites en weblogs zijn nog altijd een goede strategie in het linkbuilden. Als je een budget hebt, stel ik voor om tien pagerank drie tot vijf domeinen te kopen en om simpelweg je eigen artikel netwerk op te zetten. Uiteindelijk is dit veel goedkoper dan linken aan te kopen. Als je een kleiner budget hebt, zoek dan naar kleine artikel netwerken en plaats daar je artikelen.

Verschillende ip adressen.

Zorg ervoor dat deze artikel of blog sites verschillende ip adressen hebben, door deze op verschillende servers te laten plaatsen. Dit zorgt ervoor dat Google deze websites niet als één netwerk ziet.

Unieke teksten.

Zorg voor unieke, niet gekopieerde inhoud. Met de Panda update worden gekopieerde teksten inmiddels bestraft en komen niet voor in de zoekresultaten.

Niet naar elkaar linken.

Zorg er tevens voor dat deze artikel websites niet naar elkaar linken.

Niet teveel linken.

Als een weblog of artikel marketing website hebt van meer dan vijftig linken heeft op de home pagina, ga dan verder met zoeken naar andere weblogs of artikel netwerken.

Dit is op dit moment de eenvoudigste manier om hogere posities te verkrijgen.

Artikel marketing.

Koop tien PageRank drie tot vijf domeinen en gebruik deze als zogenaamde artikel marketing websites. Dit betekent dat je gaat linken naar deze websites om deze websites vervolgens te laten linken naar de websites die je hoger wilt laten verschijnen in Google. Dit zorgt voor een veilige manier van linken voor de websites die je hoger wilt laten ranken. Als je het je niet kunt veroorloven om deze te kopen, maak dan vier of vijf WordPress artikel websites en gebruik deze als artikel marketing websites. Het duurt wel een aantal maanden voordat je resultaat ziet, maar op den duur werkt dit heel goed.

Geavanceerde en doorlopende linkbuilding werkt nog steeds erg goed.

Meestal wordt het automatsich verkrijgen van massa linken afgekeurd. Dit komt omdat velen dit op de verkeerde manier toepassen. Men weet niet hoe sporen uit te wissen door bijvoorbeeld gebruik te maken van proxy servers of teveel dezelfde linkteksten te gebruiken etc. Er worden dan ineens heel veel linken aangevraagd in plaats van dit doorlopend te doen waardoor je linkprofiel niet natuurlijk lijkt. Doorlopend linkbuilden werkt nog steeds erg goed als je het op de juiste manier doet.

Zorg bij het linkbuilden voor de volgende variatie van de ankerteksten om het natuurlijk te laten lijken.

  • twintig procent zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden.
  • vijftig procent zoekwoorden die relevant zijn aan het onderwerp van de zoekwoorden.
  • dertig procent zoekwoorden die niets met het onderwerp van je zoekwoorden te maken hebben. (Klik hier, meer info, domeinnaam etc.)

Sociale media gebruiken.

Gebruik sociale media websites als een linkbuffer. Maak accounts aan en link naar deze websites:

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Youtube
  • Google plus

Plaats vervolgens wat tekst (activiteiten) binnen de aangemaakte social media accounts. Daarna kun je hoge kwaliteit linken in je profiel zetten. Dit werkt heel erg mooi.

Sociale media signalen.

Sociale media signalen zoals likes en retweets verhogen niet je PageRank. Wat ze wel voor je doen is de grote hoeveelheid linken naar je website rechtvaardigen doordat Google meer vertrouwen krijgt in je website.

Conclusie.

Met elke update die Google dit jaar heeft gedaan, en dat waren er wel een aantal, werden de zoekresultaten steeds slechter. Google brand haar gehele huis af om een paar termieten (nou ja, een miljarden euro industrie van termieten) te doden. Het advies van Google voor alle zoekmachine optimalisatie specialisten is: “Schrijf gewoon goede kwaliteit teksten en je beland vanzelf Hoog in Google”. Dat mensen denken dat je reputatie en backlinks gewoon vanzelf gaan komen, omdat je geweldige inhoud hebt berust slechts op een utopie van Matt Cutts. Geloof me, ik bestudeer al jaren zoekmachines en er zijn genoeg goede en professionele websites met inhoud van goede kwaliteit. Kijk maar eens naar de top tien websites binnen de zoekresultaten op het internet, het is belachelijk maar ze hebben nauwelijks inhoud. Google moet de Panda en de Pinguïn terugdraaien en terug gaan naar de tijd van de “coole” factor van Google, waar de zoekmachine mee groot is geworden.

Bedenk dus dat Google een mega bedrijf is. Ieder bedrijf heeft als doel winst te maken. Als je klanten een hoge positie hebben in de zoekresultaten en je website via de zoekresultaten bezoekers krijgt, kost dit Google omzet en dus geld omdat de meeste van deze domeinen geen gebruik zullen gaan maken van Google AdWords. Google beloont geen hoge kwaliteit websites maar streeft naar meer winst! Geloof dus niet alles wat je leest in zoekmachine optimalisatie forums. Er zijn natuurlijk goede zoekmachine optimalisatie specialisten, maar er zijn ook veel zogenaamde zoekmachine optimalisatie specialisten die het braafste jongetje van de klas willen zijn en er zijn er ook die proberen gebruik te maken van de paniek van de Google Panda en de Google Pinguin update door leugens te verspreiden om er zelf voordeel uit te kunnen halen!

Over ons en deze blog

De focus van onze SEO specialisten ligt op het helpen van onze klanten aan goede resultaten in een aantal belangrijke gebieden binnen de internet marketing.

Komt u er zelf niet uit en heeft u hulp nodig? Of heeft u gewoonweg geen tijd omdat u uw tijd beter kunt investeren in waar u als ondernemer goed in bent? Laat het ons weten.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Meer bloggen

Bekijk alles