Google update algoritme geschiedenis, wijzigingen en nieuws

Bedankt

Jaarlijks verandert Google gemiddeld het algoritme tussen de 500 en 600 keer. Het grootste deel van deze updates zijn kleine updates. Er zijn echter ook ieder jaar een aantal “grote” belangrijke updates (zoals Google Panda en Google Pinguin) die de een behoorlijke impact hebben op de zoekresultaten en dus ook voor zoekmachine optimalisatie.

Voor internet marketeers is het belangrijk om de geschiedenis van de data van belangrijke updates te kennen, zodat veranderingen in posities van zoekwoorden en organisch zoekverkeer geanalyseerd kunnen worden om daarmee zoekmachine optimalisatie te verbeteren.

Hieronder geven wij een overzicht van de belangrijkste veranderingen in het Google algoritme die de grootste impact hebben gehad op de zoekresultaten.


Google updates 2018


Degradatie langzame mobiele pagina’s 17 januari 2018

Google kondigt een nieuw positie-algoritme aan dat specifiek is ontworpen om posities van trage mobiele pagina’s te downgraden in de zoekresultaten. Google deed de volgende uitspraak: “Vanaf het jaar 2018 is de laadtijd van een pagina een positiefactor voor mobiele zoekopdrachten. Voor alle websitepagina’s geldt dezelfde standaard, ongeacht de gebruikte techniek, dus ook AMP. Het doel van deze update is de gebruikerservaring te verhogen.”


Google updates 2017


Toename Snippetlengte 30 november 2017

Na meer dan twee jaar langere zoekfragmenten te hebben getest, heeft Google deze uitgebreid voor een groot aantal resultaten. Dit leidde tot een nieuwe Meta Description-limiet – tot 300 tekens uit de vorige 155 (bijna een verdubbeling). Google heeft een update bevestigd over het verwerken van snippets, maar heeft verder geen details gegeven.


Onbekende update 14 november 2017

Algoritmentrackers en webmasters hebben rond 15 november een grote hoeveelheid fluctueringen gedetecteerd, met een piek. Google heeft geen officiële update bevestigd.


Featured Snippet daling 27 oktober 2017

Gedurende een periode van een paar dagen van 27 tot en met 31 oktober was er een substantiële daling van het aantal Featured Snippets. Dit gebeurde tegelijk met een sprong in kennispanels, omdat Google veel panelen leek te hebben toegevoegd voor brede termen en objecten (“reizen”, “toilet”, “webontwerp”, enz.). Sommige van deze panelen verdwenen rond 15 december.


Chrome https waarschuwingen 17 oktober 2017

Met de lancering van Chrome 62 begon Google bezoekers te waarschuwen voor sites met onbeveiligde formulieren. Hoewel dit geen algoritme-update was, was dit een belangrijke stap in het streven van Google naar HTTPS/SSL en kan dit van grote invloed zijn op het verkeer naar een website.


Onbekende update 27 september 2017

Trackers en webmasters zagen toenemende fluctueringen beginnen rond 25 september, die leek te pieken op de 27e, na een periode van relatieve rust. Geen update werd officieel bevestigd.


Google Jobs 20 juni 2017

Google lanceerde officieel hun banenportal, inclusief een stand-alone 3-pack met vacatures in de zoekresultaten. Deze resultaten brachten gegevens bijeen van bijna alle grote providers, waaronder LinkedIn, Monster, Glassdoor en CareerBuilder.


Onbekende update 17 mei 2017

Tracking systemen namen een grote meerdaagse piek waar, die rond 17 mei begon. Dit ging vooraf aan een periode van hoge algortime fluctueringen die maanden heeft aangehouden.


50% https in de zoekresultaten 16 april 2017

Volgens verschillende tracking systemen waren medio april 50% van de organische zoekresultaten veilig/https. Dit is toegenomen tot 75% aan het einde van 2017.


“Fred” update (later bevestigd) 8 maart 2017

Google rolde een update uit, wat een grote update leek te zijn, met verslagen van wijdverbreide gevolgen onder de SEO branche. Gary Illyes noemde deze update gekscherend “Fred”. Deze naam is gebleven, maar hij maakte later duidelijk dat dit niet om een officiële bevestiging ging. Op 24 Maart 2017 werd deze update alsnog bevestigd. Tevens werd bevestigd dat het om een kwaliteitsupdate gaat, waarvan het antwoord is te vinden in de Google kwaliteitsrichtlijnen.


Onbekende grote update 6 februari 2017

Algoritme veranderingen die op 1 februari van start gingen, hielden de gehele week aan, met een piek rond 6 februari (anderen gaven aan 7 februari). Webmaster forums en industrie onderzoeken suggereerden dat er afzonderlijke gebeurtenissen hebben plaatsvonden.


Onbekende grote update 1 februari 2017

Er was een periode van grote algoritme fluctueringen die begonnen rond 1 februari met een piek rond 6 februari. Het is onduidelijk of dit meerdere algoritme updates waren of een enkele-update met een uitgebreide uitrol, maar anekdotisch bewijs suggereert dat er ten minste twee updates zijn geweest.


Mobiele opdringerige tussenpagina’s penalty 10 januari 2017

Google heeft officieel aangekondigd dat een nieuw algoritme aan het uitrollen is, waarbinnen mobiele websites die eerst een extra opdringerige tussenpagina of popup laten weergeven waardoor de inhoud minder toegankelijk wordt, automatisch zullen worden bestraft met een lagere positie in de mobiele zoekresultaten. Niet alle popups worden bestraft, leefttijdsveriflicaties en cookie meldingen worden niet bestraft.


Google updates 2016


Onbekende grote update 14 december 2016

Meerdere Google trackers toonden massale fluctueringen rond 14 en 15 december, waaronder zeldzaam grote veranderingen in rankings. Ook in webmaster forums werden door veel deelnemers veranderingen gemeld, maar Google heeft deze update niet bevestigd.


Onbekende grote update 10 november 2016

Op 10- en 18 november waren er grote verschuivingen in de zoekresultaten. Alles wijst erop dat de tweede piek het terugdraaien van de eerste update was. Google heeft beide updates niet bevestigd. Veel mensen hebben slechte data in de zoekresultaten gemeld tijdens dezelfde periode, maar het is onduidelijk of hier een verband bestond met deze update of dat dit gewoon toeval was.


Penguin Fase 2 – 6 oktober 2016

De tweede fase van Penguin 4.0 was het terugdraaien van alle voorgaande Penguin sancties. Dit leek te gebeuren nadat het nieuwe algoritme was uitgerold, en heeft waarschijnlijk 2 weken geduurd. Er vond een enorme piek plaats in de verschuivingen van de zoekresultaten, maar het is onduidelijk of Penguin of een nieuwe update verantwoordelijk was. Na 6 oktober werden de zoekresultaten opnieuw stabieler.


Penguin Fase 1 – 27 september 2016

De eerste fase van Penguin 4.0, die waarschijnlijk gelanceerd is rond 22-23 september, was de uitrol van het nieuwe, ‘minder strenge’ Penguin algoritme, die slechte linken bestraft in plaats van het bestraffen van websites. De exacte tijdlijn is niet bevestigd, maar wij gaan er van uit dat de uitrol minstens een paar dagen de tijd nodig had om volledig te zijn bijgewerkt.


Penguin 4.0 real time – 23 september 2016

Google bevestigd officieel dat het lang verwachte Penguin 4.0 real time algortime wordt uitgerold. De laatste Penguin update was bijna 2 jaar geleden. Penguin devalueert nu spam door het aanpassen van ranking op basis van spam signalen, in plaats van invloed te zijn op de ranking van de gehele site. Google geeft tevens aan dat er geen uitspraken meer worden gedaan over toekomstige Penguin updates. De impact was behoorlijk klein, met bijna geen meldingen van herstel.


Afbeeldingen / universele daling – 13 september 2016

Verschillende trackers meten een daling van 50% in de posities van afbeeldingen in de (universele / verticaal) resultaten. Deze universele resultaat update opende met een organische positie op pagina 1, waardoor aanzienlijke positie verschuivingen ontstonden, maar het is waarschijnlijker dat dit onderdeel was van een veel groter-update.


Possum – 1 september 2016

Verschillende trackers tonen een grote piek in beweging van de posities van zoekwoorden en veel webmasters maken rapportage van grote fluctuaties. Google geeft geen duidelijke reactie, maar sluit een Penguin-update uit.


Mobiel vriendelijk 2 – 12 mei 2016

Iets meer dan een jaar na de oorspronkelijke “mobile friendly” update heeft Google een ander positie signaal uitgerold waardoor mobiele sites profiteren van mobiel zoeken. Aangezien het merendeel van de sites die we volgen reeds mobiel-vriendelijk zijn, zijn de gevolgen van de laatste update waarschijnlijk klein.


Onbekende grote update – 10 mei 2016

Google trackers toonden gedurende een week een historisch zeldzaam lang patroon van algoritme activiteit met inbegrip van een grote piek. Google heeft deze update niet bevestigd en er is momenteel geen verklaring aanwezig.


Onbekende update – 23 februari 2016

Google maakte grote wijzigingen in AdWords, het volledig verwijderen van de rechter kolom van de advertenties en het uitrollen van vier advertentie top blokken voor veel commerciële zoekopdrachten. Hoewel dit een betaalde advertentie zoek-update is geweest, had deze grote gevolgen voor de CTR voor zowel betaalde als organische resultaten, met name op concurrerende zoekwoorden.


Onbekende update – 8 januari 2016

Meerdere tracking tools rapporteerden historisch grote bewegingen in posities van zoekwoorden, die Google achteraf bevestigd als een ‘kern algoritme update “. Google deelde officieel mee dat dit niet een Pinguin-update is geweest, maar de details blijven vaag.


Google updates 2015


RankBrain – 26 oktober 2015

Google heeft een belangrijke aankondiging gedaan, waaruit blijkt dat machinaal leren voor maanden een onderdeel van het algoritme is geweest, wat bijdraagt aan de 3 meest invloedrijke ranking factor. * Opmerking: Dit is een aankondiging datum – wij geloven dat de werkelijke lancering dichter bij het voorjaar van 2015 is geweest.


Panda 4.2 – 17 juli 2015

Google kondigde een update aan. Deze aankondiging betrof zeer waarschijnlijk een Panda update. Het kan maanden duren voordat deze update volledig uitgerold is. De onmiddellijke impact was onduidelijk en er waren geen duidelijke signalen van een belangrijk algoritme-update.


De Kwaliteit Update – 3 mei 2015

Na vele meldingen van grootschalige positie veranderingen, oorspronkelijk genaamd “Phantom 2”, erkent Google een kern-algoritme verandering te hebben gedaan die “kwaliteitssignalen” beïnvloedt. Deze update lijkt een brede impact te hebben gehad, maar Google onthulde geen bijzonderheden over de aard van de betrokken signalen.


Mobiele update AKA “Mobilegeddon” – 22 april 2015

Google heeft bij hoge uitzondering vooraf een algoritme update aangekondigd met de mededeling dat posities van mobiele websites per 21 april 2015 gaan veranderen voor mobiel vriendelijke websites. De impact van deze update was op korte termijn veel kleiner dan aanvankelijk werd verwacht. De algoritme fluctuaties piekten op 22 april 2015.


Doorway pages – 17 maart 2015

Google heeft aangekondigd dat het algoritme is bijgewerkt zodat het beter in staat is doorway-pagina’s op te sporen om deze vervolgens uit de zoekresultaten te verwijderen om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren.


Onbekende update – 4 februari 2015

Veel seo specialisten en webmasters rapporteren grote fluctuaties in posities van zoekwoorden binnen de zoekresultaten. Speculaties variëren van een e-commerce gerichte update tot een mobiele bruikbaarheid update. Google heeft deze update nog niet officieel bevestigd.


Google updates 2014


Duif uitbreiding (UK, CA, AU) – 22 december 2014

Google’s grote lokale algoritme-update, genaamd “Duif”, is uitgebreid naar het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. De originele-update raakte de Verenigde Staten in juli 2014. De update werd bevestigd op de 22e, maar misschien is deze al uitgerold op de 19e.


Pinguin doorlopende updates — 10 December 2014

Een Google-vertegenwoordiger zei dat Pinguin is veranderd van losse zeldzame grote updates naar doorlopende updates. Hoewel de exacte tijdlijn onduidelijk was, leek deze bewering te passen in voortdurende fluctueringen na Pinguin 3.0 (met inbegrip van onbevestigde beweringen van  Pinguin 3.1).


Pinguin 3.1 – 28 november 2014

Op internet wordt druk gespeculeerd over een pinguin update op 28 november 2014 (thanksgivingday). Deze update is door Google niet bevestigd.


Piraat 2,0 – 21 oktober 2014

Meer dan twee jaar na de oorspronkelijke DMCA / “Piraat” update lanceerde Google een nieuwe update voor de bestrijding van illegale software verspreiding en digitale media piraterij. Deze update was zeer doelgericht, waardoor dramatische dalingen in de rangschikking van een relatief kleine groep websites plaats vond.


Pinguin 3.0 – 17 oktober 2014

Meer dan een jaar na de vorige Pinguin-update (2.1), lanceerde Google een Pinguin update. Deze update bleek kleiner dan verwacht (minder dan 1% van de Amerikaanse / Engels zoekresultaten worden aangetast) te zijn en was slechts op basis van data (dus niet een nieuw Pinguin-algoritme). De timing van de update was onduidelijk, vooral internationaal. Google beweerde dat de tijdsduur van deze update “weken” betreft.


Venster “In het nieuws” – 1 oktober 2014

Google maakte een scherm die overschakelt naar een nieuw venster voor nieuwsresultaten, maar kondigde later aan dat de nieuwslinks waren uitgebreid naar een veel groter geheel van potentiële websites. De aanwezigheid van nieuwsresultaten in de zoekresultaten werden ookverrijkt en de grote nieuwssites melden substantiële veranderingen in bezoekersaantallen.


Panda 4.1 (#27) — 23 september 2014

Google kondigde een belangrijke Panda update aan, waarin een belangrijk nieuw algoritmisch component is opgenomen. De impact wordt door Google geschat op 3-5% van de queries. Gezien de “trage uitrol,” is de exacte timing onduidelijk.


HTTPS/SSL Update — 6 augustus 2014

Na maanden van speculatie heeft Google aangekondigd de voorkeur te geven aan websites die beveiligd zijn en dat het toevoegen van encryptie zorgt voor een lichte toename in posities. Google benadrukt dat deze boost klein begint, maar stelt impliciet dat indien de verandering positief blijkt te zijn, het gewicht hiervan in posities in de toekomst verder zal toenemen.


Duif – 24 juli 2014

Google verrast de lokale SEO wereld met een update die sommige lokale zoekresultaten drastisch verandert. Tevens wijzigt Google de omgang en de interpretatie van locatie verwijzingen. Google geeft aan dat Pigeon nauw verband houdt met het lokale algoritme en het kern-algoritme (s).


Auteurschap Foto daling – 28 juni 2014

John Mueller maakte op 25 juni jl. de verrassende aankondiging dat Google de posities van alle auteurschap foto’s zou laten vallen. De posities van dergelijke foto’s waren zwaar bevorderd door het auteurschap via Google+. De daling was volledig rond 28 juni.


Google Spam Algoritme versie 3.0 – 16 juni 2014

Matt Cutts legt uit dat de 2.0 versie zich specifiek op spammy websites richt, terwijl de 3.0 versie zich juist meer richt op spammy zoekwoorden.


Google Panda update 4.0 – 21 mei 2014

Google bevestigt een update van het afgelopen weekend en ook Google’s Matt Cutts plaatst een bericht op Twitter dat een nieuwe Panda update 4.0 is uitgebracht.

Dit is een volledig nieuw Panda algoritme en niet een verversing van de vorige update die we vermoedelijk bijna maandelijks hebben gezien. Google noemt deze Panda update 4.0, een geheel nieuw Panda algoritme. Matt Cutts van Google heeft aangegeven dat deze Panda 4.0 update gevolgen heeft voor 7,5% van de Engelse zoekresultaten en die een gewone gebruiker zou kunnen waarnemen aan de hand van veranderde zoekresultaten. Wat de gevolgen zijn voor de Nederlandse zoekresultaten is niet aangegeven en dus niet bekend op dit moment.

Matt Cutts heeft aangegeven dat deze update vriendelijker is voor sommige websites en dat deze update aan de basis ligt voor toekomstige veranderingen aan een versoepeling van het Panda algoritme.


Google anti spam update 2 – 21 mei 2014

Google heeft aangekondigd een anti spam update te hebben gedaan die zich richt op zoekopdrachten die te maken hebben met spam van bijvoorbeeld viagra, leningen, casino en aanverwante onderwerpen. Daarnaast richt deze update zich op enkele andere negatieve seo factoren.


Onbekende update — 14 April 2014

Op basis van verschuivingen in posities van zoekwoorden lijkt het er op dat vandaag een nieuwe Panda update is gestart. In seo forums vragen webmasters zich af of dit versie twee van de verzachtende Panda update is die Google’s Matt Cutts had beloofd. Veel webmasters van met name commerciële websites melden een terugval in posities en afname van bezoekersaantallen.


Pagina opmaak #3 — 6 Februari 2014

Google heeft het pagina opmaak algoritme, bekend als “top zwaar” gewijzigd. De eerste versie van deze update werd gelanceerd in Januari 2012. Deze update bestraft websites met teveel advertenties in het bovenste (boven de vouw) gedeelte van de pagina.


Google updates 2013


Auteurschap beperking — 19 December 2013

Weergave van het auteurschap in de zoekresultaten wordt beperkt. Zoals voorspeld door Matt Cutts op Pubcon Las Vegas, is de auteurschap notatie verdwenen uit ongeveer 15% van de zoekresultaten over een periode van ongeveer een maand.


Onbekende update — 17 December 2013

Bijna alle wereldwijde trackers registreerden een historisch hoge activiteit. Google zou een update niet bevestigen, wat suggereert dat er updates in de nabijheid van de vakantieperiode voorkomen. W.S.E.O. registreerde tevens een stijging van sommige domeinen met gedeeltelijk overeenkomstige zoekwoorden (PMD).


Onbekende update — 14 November 2013

Meerdere Google trackers pikken ongewone activiteit op, die samen optraden met een verslag van wijdverbreide DNS fouten in Google Webmaster Tools. Google wil een update niet bevestigen en de oorzaak en de aard van deze fluctuaties waren onduidelijk.


Pinguin 2.1 (#5) — 4 Oktober 2013

Na een kloof van 4 1/2 maanden lanceert Google een nieuwe Pinguin update. Gezien de 2.1 aanduiding was dit waarschijnlijk voornamelijk een data update en niet een belangrijke verandering van de Pinguin algoritme. Het totale effect leek gematigd te zijn, hoewel sommige webmasters melden hard te zijn getroffen.


Kolibrie — 20 Augustus 2013

Aangekondigd op 26 september, suggereerde Google dat de “Kolibrie” update een maand eerder is uitgebracht. Aan de hand van de vele meldingen van fluctuaties van 20 tot en met 22 augustus, gaan wij ervan uit dat deze update op 20 augustus heeft plaatsgevonden. Hummingbird lijkt een kern algoritme update die semantisch zoeken mogelijk maakt.


Diepgaande artikelen — 6 August 2013

Google voegde een nieuwe soort nieuws resultaat toe die “diepgaande artikelen” wordt genoemd, gewijd aan lang meegaande inhoud. Bij de lancering, inclusief links naar drie artikelen, verscheen dit bij 3% van de zoekopdrachten.


Onbekende update — 26 July 2013

Trackers detecteerden een grote vrijdag piek in fluctuaties met tevens andere bronnen waaruit significante activiteit bleek tijdens het weekend. Google heeft deze update niet bevestigd.

Over ons en deze blog

De focus van onze SEO specialisten ligt op het helpen van onze klanten aan goede resultaten in een aantal belangrijke gebieden binnen de internet marketing.

Komt u er zelf niet uit en heeft u hulp nodig? Of heeft u gewoonweg geen tijd omdat u uw tijd beter kunt investeren in waar u als ondernemer goed in bent? Laat het ons weten.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Meer bloggen

Bekijk alles